Jak poinformował we wtorek wiceminister infrastruktury Rafał Weber, wojewodowie w tym tygodniu ogłaszają nabory, które będą trwały 12 dni i w tym czasie potencjalni organizatorzy, czyli wójtowie, burmistrzowie, starostowie mogą składać wnioski na konkretne linie, które chcą uruchomić. - Rozstrzygnięcie takiego naboru powinno nastąpić w ciągu kolejnych dziesięciu dni, tak aby organizator z końcem sierpnia wiedział, że otrzymuje środki i może takie linie uruchomić od pierwszego września tego roku - powiedział wiceminister.
Czytaj w LEX: Zasady udzielania dopłat z Funduszu rozwoju przewozów autobusowych w latach 2019-2021 >
Ustawę, która ma zachęcić do odtworzenia nierentownych połączeń autobusowych, Sejm uchwalił 16 maja br. Odtwarzanie zlikwidowanych połączeń ma odbywać się we współpracy z samorządami gminnymi, powiatowymi i wojewódzkimi. Dofinansowanie z Funduszu ma dotyczyć linii komunikacyjnych, które nie funkcjonowały od co najmniej 3 miesięcy przed wejściem ustawy w życie oraz linii, na które umowa o świadczenie usług dotyczących publicznego transportu zbiorowego zostanie zawarta po wejściu ustawy w życie. Rząd przeznaczy w tym roku 300 mln zł na dofinansowanie Funduszu rozwoju przewozów autobusowych.
Czytaj: Ustawa, która przywróci połączenia autobusowe w małych miejscowościach, przyjęta przez Sejm>>
Porozumienie z wojewodami określa zasady
Jak poinformowano, 30 lipca 2019 r. minister infrastruktury Andrzej Adamczyk podpisał porozumienia z wojewodami określające zasady dofinansowania z Funduszu rozwoju przewozów autobusowych o charakterze użyteczności publicznej, których celem jest zapewnienie jednolitych warunków przekazywania dopłat organizatorom publicznego transportu zbiorowego we wszystkich regionach Polski. - Dzięki ustawie o Funduszu rozwoju przewozów autobusowych o charakterze użyteczności publicznej jeszcze w tym roku wspomożemy je kwotą 300 mln zł na przywracanie lokalnych linii autobusowych, a w każdym kolejnym roku będzie to po 800 mln zł – powiedział minister.
Czytaj w LEX: Procedura uzyskania dopłat z Funduszu rozwoju przewozów autobusowych w latach 2019-2021 >
Jak podkreślał Andrzej Adamczyk, zawarte dziś porozumienia w przejrzysty sposób określają zasady współpracy dysponenta funduszu, którym jest minister infrastruktury, z instytucjami odpowiedzialnymi za przekazywanie dotacji oraz nadzór nad ich prawidłowym wykorzystaniem, którymi są wojewodowie. Zawarcie porozumień wynika z przepisów ustawy powołującej Fundusz rozwoju przewozów autobusowych o charakterze użyteczności publicznej, która weszła w życie 18 lipca 2019 r.
Zobacz szkolenie online: Uzyskanie przez jst dopłat z Funduszu rozwoju przewozów autobusowych >
W porozumieniach opisano w szczególności sposób i terminy wypłaty dofinansowania, zasady i warunki wykorzystania oraz zwrotu dotacji, a także wytyczne dotyczące treści umowy o dopłatę zawieranej pomiędzy wojewodą a organizatorem publicznego transportu zbiorowego. Dotacje z funduszu będą przyznawane na podstawie stosownych wniosków wojewodów. Następnie środki te zostaną przekazane organizatorom publicznego transportu zbiorowego w formie dopłat do kwoty deficytu pojedynczej linii komunikacyjnej.
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Linki w tekście artykułu mogą odsyłać bezpośrednio do odpowiednich dokumentów w programie LEX. Aby móc przeglądać te dokumenty, konieczne jest zalogowanie się do programu. Dostęp do treści dokumentów w programie LEX jest zależny od posiadanych licencji.