W chwili obecnej organizacją egzaminów państwowych w zakresie wszystkich kategorii prawa jazdy zajmują się wojewódzkie ośrodki ruchu drogowego (art. 109 ust. 2 ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. Prawo o ruchu drogowym, Dz. U. z 2005 r. Nr 108, poz. 908 ze zm.). Egzaminy przeprowadza się w 16 miastach wojewódzkich lub, w zależności od potrzeb, także w miastach na prawach powiatu, albo w mieście, w którym do dnia 31 grudnia 1998 r. (tj. przed reformą samorządową) funkcjonował wojewódzki ośrodek ruchu drogowego (art. 109 ust. 3 Prawa o ruchu drogowym). Taki sposób organizacji ośrodków egzaminacyjnych znacznie utrudnia dostęp do egzaminów, bowiem kursanci muszą pokonywać niekiedy znaczne odległości, aby stawić się na egzamin. Ponadto, często nie mają również możliwości w trakcie kursu jeździć w miastach, w których odbywają się egzaminy. Nieduża liczba ośrodków powoduje również wydłużanie się okresu oczekiwania na egzamin ponad wynikające z przepisów prawa 30 dni. Coraz większa liczba osób ubiegających się o prawo do kierowania pojazdami zmusza do zwiększenia dostępności ośrodków egzaminacyjnych.
Pierwszy projekt (druk sejmowy numer 2640) proponuje nowelizację art. 109 ust. 3 Prawa o ruchu drogowym w ten sposób, że poszerza katalog miejsc, w których może być przeprowadzony egzamin o wszystkie miasta będące siedzibami władz powiatu. W uzasadnieniu projektu wskazane zostały korzyści wynikające ze zwiększenia ilości miejscowości, w których egzamin będzie się odbywać. Jako przykład przytoczyć można: usprawnienie przeprowadzania egzaminów, skrócenie czasu oczekiwania na egzamin po odbytym szkoleniu, pomiędzy poszczególnymi częściami egzaminu oraz oczekiwania na kolejny termin egzaminu w przypadku negatywnego wyniku, aktywizacja gospodarcza i zawodowa mieszkańców miejscowości, w których będą przeprowadzane egzaminy.
Projektodawcy podkreślają również, że taka zmiana ustawy nie wpływa na kompetencje samorządu województwa (sejmiku) w zakresie tworzenia i organizacji wojewódzkich ośrodków ruchu drogowego. Pozwoli natomiast na tworzenie nowych ośrodków i lepsze dostosowanie do istniejących potrzeb, co w konsekwencji ma doprowadzić do polepszenia warunków zdawania egzaminów na prawo jazdy.
Drugi projekt (druk sejmowy numer 2655) również ma na celu zmianę art. 109 ust. 3 Prawa o ruchu drogowym, ale w znacznie mniejszym zakresie. Przewiduje bowiem, że egzaminy będą mogły być przeprowadzane w miastach nie posiadających praw powiatu, w których organem wykonawczym jest prezydent i tylko w zakresie prawa jazdy kategorii A, A1, B i B1. Projektodawcy tej nowelizacji wskazują, że status praw powiatu nie jest obiektywnym wyznacznikiem potencjału danego ośrodka miejskiego, a wyznacznikiem wielkości miasta o charakterze obiektywnym jest status prezydencki. Mogą zatem obecnie funkcjonować ośrodki ruchu drogowego w miastach 40-tysięcznych (które posiadają prawa powiatu), natomiast egzaminy nie mogą być przeprowadzane w miastach często 70-80 tysięcznych dysponujących znacznie większym potencjałem i zapotrzebowaniem na przeprowadzanie egzaminów państwowych na prawo jazdy, gdzie jednocześnie występują właściwe układy komunikacyjne – istnieją duże ronda, przebiegają przez nie drogi krajowe czy występują ulice złożone z kilku pasów ruchu.
Oprócz tego projekt obejmuje zmianę art. 116 Prawa o ruchu drogowym. Zgodnie z nowym brzmieniem przepisu sejmiki województw uzyskają możliwość tworzenia oddziałów terenowych wojewódzkich ośrodków ruchu drogowego.
Posłowie uzasadniając proponowaną nowelizację stwierdzili, że zmiany te zbliżą administrację i ułatwiają dostęp do uzyskania prawa jazdy.
Pierwszy projekt (druk sejmowy numer 2640) proponuje nowelizację art. 109 ust. 3 Prawa o ruchu drogowym w ten sposób, że poszerza katalog miejsc, w których może być przeprowadzony egzamin o wszystkie miasta będące siedzibami władz powiatu. W uzasadnieniu projektu wskazane zostały korzyści wynikające ze zwiększenia ilości miejscowości, w których egzamin będzie się odbywać. Jako przykład przytoczyć można: usprawnienie przeprowadzania egzaminów, skrócenie czasu oczekiwania na egzamin po odbytym szkoleniu, pomiędzy poszczególnymi częściami egzaminu oraz oczekiwania na kolejny termin egzaminu w przypadku negatywnego wyniku, aktywizacja gospodarcza i zawodowa mieszkańców miejscowości, w których będą przeprowadzane egzaminy.
Projektodawcy podkreślają również, że taka zmiana ustawy nie wpływa na kompetencje samorządu województwa (sejmiku) w zakresie tworzenia i organizacji wojewódzkich ośrodków ruchu drogowego. Pozwoli natomiast na tworzenie nowych ośrodków i lepsze dostosowanie do istniejących potrzeb, co w konsekwencji ma doprowadzić do polepszenia warunków zdawania egzaminów na prawo jazdy.
Drugi projekt (druk sejmowy numer 2655) również ma na celu zmianę art. 109 ust. 3 Prawa o ruchu drogowym, ale w znacznie mniejszym zakresie. Przewiduje bowiem, że egzaminy będą mogły być przeprowadzane w miastach nie posiadających praw powiatu, w których organem wykonawczym jest prezydent i tylko w zakresie prawa jazdy kategorii A, A1, B i B1. Projektodawcy tej nowelizacji wskazują, że status praw powiatu nie jest obiektywnym wyznacznikiem potencjału danego ośrodka miejskiego, a wyznacznikiem wielkości miasta o charakterze obiektywnym jest status prezydencki. Mogą zatem obecnie funkcjonować ośrodki ruchu drogowego w miastach 40-tysięcznych (które posiadają prawa powiatu), natomiast egzaminy nie mogą być przeprowadzane w miastach często 70-80 tysięcznych dysponujących znacznie większym potencjałem i zapotrzebowaniem na przeprowadzanie egzaminów państwowych na prawo jazdy, gdzie jednocześnie występują właściwe układy komunikacyjne – istnieją duże ronda, przebiegają przez nie drogi krajowe czy występują ulice złożone z kilku pasów ruchu.
Oprócz tego projekt obejmuje zmianę art. 116 Prawa o ruchu drogowym. Zgodnie z nowym brzmieniem przepisu sejmiki województw uzyskają możliwość tworzenia oddziałów terenowych wojewódzkich ośrodków ruchu drogowego.
Posłowie uzasadniając proponowaną nowelizację stwierdzili, że zmiany te zbliżą administrację i ułatwiają dostęp do uzyskania prawa jazdy.