Powyższy wymóg jest wprowadzony w celu zapewnienia zachowania zasady uczciwej konkurencji oraz równego traktowania wykonawców. Sposób realizacji ustawowego wymagania nie budzi jakichkolwiek wątpliwości, ale niekiedy prowadzone są postępowania w których wstrzymanie się z publikacją SIWZ do momentu wyznaczonego przepisami ustawy Pzp może wpływać na niepotrzebne wydłużanie procedury. Sytuacja ta nie dotyczy postępowań rozpoczynających się zaproszeniem do składania ofert publikowanym w formie ogłoszenia w Biuletynie Zamówień Publicznych. W tych przypadkach system publikacji ogłoszeń funkcjonuje w ten sposób, że przygotowane ogłoszenie może być opublikowane od razu po jego przygotowaniu, a decyzja w tej sprawie zależy tylko i wyłącznie od zamawiającego.
Wyjaśnienia treści SIWZ wiążą wszystkie strony postępowania >>
Sytuacja przedstawia się zgoła odmiennie w procedurach, które z uwagi na wartość przedmiotu zamówienia rozpoczynają się publikacją ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej. System informatyczny służący obsłudze przesyłanych ogłoszeń jest skonfigurowany w ten sposób, że pomiędzy przesłaniem ogłoszenia do publikacji, a datą jego faktycznego opublikowania może upłynąć do pięciu dni. W tym czasie ogłoszenie jest tłumaczone na inne języki oraz weryfikowane m.in. pod kątem możliwości zamieszczenia w publikatorze. Co do zasady pięciodniowy okres jaki może upłynąć pomiędzy przesłaniem ogłoszenia, a jego publikacją nie nastręcza jakichkolwiek trudności, ponieważ podstawowy termin składania ofert wynosi w tym przypadku 40 dni od dnia przekazania ogłoszenia do publikacji (art. 43 ust. 2 pkt 1 ustawy Pzp). Rzeczywiście, w procedurach w których termin składania ofert jest tak odległy jak w poprzednim zdaniu, opublikowanie SIWZ po pięciu dniach od formalnego rozpoczęcia postępowania nie stanowi jakiegokolwiek problemu.
SIWZ powinna określać sposób zastrzeżenia tajemnicy przedsiębiorstwa >>
Zamawiający prowadzą jednak postępowania, w których terminy składania ofert nie zawsze wynoszą minimum 40 dni. Takim przykładem mogą być procedury, w których termin składania ofert jest wyznaczy przy zastosowaniu art. 43 ust. 3 pkt 1 ustawy Pzp, a więc termin ten wynosi np. 22 dni od dnia przesłania ogłoszenia. Uwzględniając maksymalny termin na publikację ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej może się okazać, iż na zapoznanie się z SIWZ, przygotowanie i złożenie oferty wykonawcy będą mieli jedynie 17 dni.
Innym przykładem obrazującym jak oczekiwanie na publikację ogłoszenia skraca czas na zapoznanie się z dokumentacją przetargową są procedury prowadzone w oparciu o art. 5 ust. 1 ustawy Pzp. Zgodnie z przywołanym przepisem przy zakupie usługi niepriorytetowych zamawiający nie stosuje przepisów ustawy m.in. w zakresie dotyczącym terminów składania ofert. Przy tego rodzaju postępowaniach zamawiający jest więc uprawniony do wyznaczenia terminu składania ofert np. na poziomie 14 dni, co jednak może prowadzić do tego, że z SIWZ wykonawcy zapoznają się na 9 dni przed datą wyznaczoną jako złożenie oferty.
W ocenie autora zasadnym byłoby rozważenie zmiany przepisów w ten sposób, by zamawiający był uprawniony do publikacji SIWZ na stronie internetowej w momencie formalnego wszczęcia procedury i to niezależnie od wartości przedmiotu zamówienia. Wydaje się, że wprowadzenie tego rodzaju zmiany nie przyniosłoby efektu w postaci znacznego ograniczenia konkurencyjności procedur, ale z pewnością usprawniłoby prowadzenie postępowań.