Największa inwestycja infrastrukturalna w kraju, warta ponad 2 mld zł, czyli schowanie łódzkiego dworca PKP pod ziemię, rozpocznie się w tym roku. 28 marca umowę podpisały władze miasta, PKP SA i PKP Polskie Linie Kolejowe.
Dworzec Łódź Fabryczna będzie przystosowany m.in. do obsługi kolei dużych prędkości. Inwestycja ma się zakończyć w grudniu 2014 r. Minister Infrastruktury Cezary Grabarczyk, podpisując umowę, mówił, że ma tu prowadzić w przyszłości tzw. linia Y z Warszawy do Łodzi, gdzie rozdzieli się na dwie odnogi – do Poznania i Wrocławia. Trasa ma mieć długość prawie 450 km, a pociągi będą mogły po niej jechać z prędkością do 350 km/h. Trasa ma być gotowa za 9 lat. Projekt przebudowy dworca zakłada m.in. wybudowanie kilkanaście metrów pod ziemią torów i czterech peronów, skąd będą odjeżdżać konwencjonalne składy obsługujące połączenia aglomeracyjne, regionalne i dalekobieżne.
Opracowanie: Anna Dudrewicz
Źródło: Gazeta Prawna, 29 marca 2011 r.