Pytanie:
W gminie pojawił się przypadek, w którym dziecko uczęszcza fizycznie (od 1 grudnia 2015 r.) do niepublicznego przedszkola X, jednak w niepublicznym przedszkolu Y, do którego uczęszczało to dziecko (do dnia 30 listopada 2015 r.), nadal widnieje w ewidencji na miesięcznym okresie wypowiedzenia (zgodnie z podpisaną wcześniej umową). Okres wypowiedzenia upływa z dniem 31 grudnia 2015 r. Tym sposobem dziecko to zapisane jest jednocześnie w przedszkolach X i Y.
Komu należy się dotacja za grudzień 2015 r.?
Odpowiedź:
Dotacja przysługuje temu przedszkolu, do którego dziecko faktycznie uczęszcza.
Uzasadnienie:
Przepisy art. 90 ust. 2b ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty - dalej u.s.o. jako jeden z czynników wpływających na wysokość dotacji określają liczbę uczniów uczęszczających do przedszkola.
Zgodnie z powołanym przepisem dotacje dla niepublicznych przedszkoli niespełniających warunków, o których mowa w art. 90 ust. 1b u.s.o., przysługują na każdego ucznia w wysokości nie niższej niż 75% ustalonych w budżecie danej gminy wydatków bieżących ponoszonych w przedszkolach prowadzonych przez gminę w przeliczeniu na jednego ucznia, pomniejszonych o opłaty za korzystanie z wychowania przedszkolnego oraz za wyżywienie, stanowiące dochody budżetu gminy, z tym że na ucznia niepełnosprawnego w wysokości nie niższej niż kwota przewidziana na niepełnosprawnego ucznia przedszkola w części oświatowej subwencji ogólnej otrzymywanej przez gminę, pod warunkiem że osoba prowadząca niepubliczne przedszkole poda organowi właściwemu do udzielania dotacji informację o planowanej liczbie uczniów nie później niż do dnia 30 września roku poprzedzającego rok udzielania dotacji.
W przypadku braku na terenie gminy przedszkola prowadzonego przez gminę podstawą do ustalenia wysokości dotacji są wydatki bieżące ponoszone przez najbliższą gminę na prowadzenie przedszkola publicznego, pomniejszone o opłaty za korzystanie z wychowania przedszkolnego oraz za wyżywienie, stanowiące dochody budżetu gminy.
Zgodnie z wyrokiem Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 24 września 2014 r., II GSK 1147/13, Lex nr 1572603, podstawą ustalenia wysokości dotacji jest kwota przewidziana na jednego ucznia w uchwale budżetowej miasta z uwzględnieniem oświatowej subwencji ogólnej i powinna odpowiadać faktycznej liczbie uczniów w chwili przekazywania dotacji.
Właściwa jednostka samorządu terytorialnego, z której budżetu wypłacane są dotacje ma prawo, a nawet obowiązek, bieżącego kontrolowania prawidłowości korzystania z dopłat przez uprawnione podmioty. Ustanowiony przez jednostkę samorządową system kontroli musi skutecznie realizować cel ustawy.
Dotację należy więc za miesiąc grudzień wypłacić dla przedszkola X.