W umowie podpisanej z organem prowadzącym przedszkole zawarto zapis, że w przypadku mniejszej liczby uczniów kwota dotacji zostaje proporcjonalnie umniejszona. Przez pierwsze miesiące roku l. uczniów była mniejsza niż planowana i powstała różnica między wypłaconymi ratami dotacji a planowanymi.

Organ prowadzący przedszkole chciałby wykorzystać tę różnicę.




Czy wobec zapisu w umowie może tak zrobić?

Odpowiedź

Dotacja przysługuje na faktyczną (rzeczywistą liczbę uczniów). Podanie planowanej liczby uczniów w terminie do 30 września roku poprzedzającego rok udzielenia dotacji jest natomiast warunkiem nabycia prawa do jej uzyskania.

Uzasadnienie

Przedszkola niepubliczne, w tym specjalne otrzymują dotacje z budżetu gminy. Według zapisu art. 90 ust. 2b ustawy o systemie oświaty , dotacje dla niepublicznych przedszkoli przysługują na każdego ucznia w wysokości nie niższej niż 75% ustalonych w budżecie danej gminy wydatków bieżących ponoszonych w przedszkolach publicznych w przeliczeniu na jednego ucznia, z tym, że na ucznia niepełnosprawnego w wysokości nie niższej niż kwota przewidziana na niepełnosprawnego ucznia przedszkola i oddziału przedszkolnego w części oświatowej subwencji ogólnej otrzymywanej przez jednostkę samorządu terytorialnego – pod warunkiem, że osoba prowadząca niepubliczne przedszkole poda organowi właściwemu do udzielania dotacji planowaną liczbę uczniów nie później niż do dnia 30 września roku poprzedzającego rok udzielania dotacji. Warunkiem przyznania dotacji jest więc uzyskanie informacji o planowanej liczbie uczniów w terminie do 30 września roku poprzedzającego rok udzielenia dotacji. Zapis ten ma bezpośredni związek z planowaniem budżetu przez jednostkę samorządu terytorialnego na kolejny rok budżetowy.

Podana liczba uczniów ma odzwierciedlać planowaną średnioroczną liczbę uczniów uczących się w bieżącym roku szkolnym (do końca sierpnia), a także przewidywaną liczbę uczniów, którzy podejmą naukę od 1 września (M. Pilich, Ustawa o systemie oświaty. Komentarz, Wolters Kluwer 2006). Podanie planowanej liczby uczniów warunkuje więc nabycie prawa do uzyskania dotacji z właściwej j.s.t. Jednocześnie jednak przepisy ustawy o systemie oświaty wyraźnie mówią, że dotacja przysługuje "na ucznia", tak więc to faktyczna liczba uczniów powinna być podstawą wysokości udzielanej dotacji. Potwierdzają to uchwały Regionalnych Izb Obrachunkowych. RIO w Lublinie (uchwała RIO w Lublinie z dnia 22 grudnia 2009 r., OWSS 2010, Nr 1, poz. 102) stwierdziła, że dotacja dla przedszkoli oraz szkół niepublicznych o uprawnieniach szkół publicznych jest przyznawana na każdego ucznia faktycznie korzystającego ze szkoły lub przedszkola. Nie ma więc podstaw do ograniczania kwoty dotacji przy jej rozliczaniu do liczby uczniów, jaka była planowana przy składaniu wniosku o przyznanie dotacji. W podobny sposób wypowiedziała się RIO w Gdańsku, która (uchwała RIO w Gdańsku z dnia 17 grudnia 2009 r., Dz. Urz. Pomor. z 2009 r, Nr 178, poz. 3566) stwierdziła, że wysokość udzielanych dotacji będzie zależała od rzeczywistej liczby uczniów uczęszczających na zajęcia, niezależnie, czy liczba ta będzie mniejsza, czy większa od liczby planowanej przedstawionej gminie do 30 września roku poprzedzającego rok budżetowy.


Przydatne materiały:
Ustawa z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572 ze zm.)