Rada miasta podjęła uchwałę o likwidacji liceum ogólnokształcącego.
Matka jednego z uczniów likwidowanej szkoły zarzuciła między innymi naruszenie ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2004 r., nr 256, poz. 2572 ze zm.) przez brak zawiadomienia o zamiarze likwidacji szkoły rodziców uczniów ostatnich klas.


W odpowiedzi rada wskazała, że podjęto szereg czynności zmierzających do poinformowania wszystkich rodziców uczniów o zamiarze likwidacji szkoły. Między innymi odbyło się ogólnoszkolne zebranie rodziców uczniów, zostały przeprowadzone liczne spotkania, informacje zamieszczane były w dzienniku elektronicznym, wychowawcy klas powiadamiali rodziców przez uczniów o terminach spotkania z przedstawicielami organu prowadzącego, rodziców uczniów kontynuujących naukę poinformowano listownie. Organ dopełnił wszelkich formalności dotyczących powiadomienia rodziców uczniów, przy czym forma powiadomienia może być dowolna – pisemna lub w drodze zwołania zebrania rodziców.

WSA przypomniał, iż z treści art. 59 ust. 1 z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2004 r., nr 256, poz. 2572 ze zm.) wyraźnie wynika, że organ prowadzący jest zobowiązany do zawiadomienia o zamiarze likwidacji szkoły rodziców uczniów. W przepisie tym brakuje jakichkolwiek wyłączeń, dotyczących kręgu osób określonych przywołanym przepisem. Zawiadomienie rodziców o zamiarze likwidacji szkoły warunkuje prawidłowość całej procedury zmierzającej do likwidacji danej placówki. Rodzice wszystkich uczniów mają prawo - zagwarantowane postanowieniami ustawy o systemie oświaty - do uzyskania informacji o zamiarze likwidacji szkoły i to w terminie nie późniejszym, niż 6 miesięcy przed terminem likwidacji. Likwidacja szkoły, w której uczy się dziecko, dotyczy ważnych spraw życiowych rodziców. Choć ustawa nie określa formy powiadomienia rodziców o zamiarze likwidacji szkoły, to zdaniem WSA nie można domniemywać tego, czy rodzic został zamiarze likwidacji szkoły zawiadomiony.

W sprawie brak potwierdzenia, by o zamiarze likwidacji szkoły zostali poinformowani rodzice uczniów trzecich klas liceum w roku szkolnym 2011/2012. Imienne zawiadomienia zostały wystosowane jedynie dla rodziców uczniów klas I i II, z pominięciem rodziców uczniów klas trzecich, a tego rodzaju wyłączeń przepisy ustawy o systemie oświaty nie przewidują. Organ powołał się na organizowanie zebrań rodziców, nie wykazał jednak, by osoby te zostały rzeczywiście zawiadomione o zamiarze likwidacji szkoły przez organ prowadzący szkołę w trybie art. 59 ust. 1 ustawy o systemie oświaty. WSA podkreślił, iż nie jest istotne, że skarżąca jako rodzic ucznia I klasy o zamiarze likwidacji szkoły została zawiadomiona. Brak zawiadomienia rodziców wszystkich uczniów o zamiarze zlikwidowania placówki oświatowej jest obiektywnym naruszeniem art. 59 ust. 1 ustawy o systemie oświaty, nie łączącym się z interesem prawnym strony skarżącej, podnoszącej zarzut takiego naruszenia.

Wyrok WSA w Gdańsku z 20 grudnia 2012 r., sygn. akt III SA/Gd 656/12, nieprawomocne