Rady gminy ustaliła regulamin określający wysokość stawek i szczegółowe warunki przyznawania nauczycielom zatrudnionym w zespole szkół prowadzonych przez gminę dodatków: za wysługę lat, motywacyjnego, funkcyjnego oraz za warunki pracy.
Wojewoda stwierdził nieważność uchwały.
Jego zdaniem rada ustaliła stawki dodatków funkcyjnych jedynie w przedziałach kwotowych, przy jednoczesnym braku szczegółowych warunków ich przyznawania, od spełnienia których zależy wysokość dodatku.
Poznaj Linie Orzecznicze Lex >>>
W ocenie organu nadzoru, kryteria te powinny mieć charakter obiektywny, posiadający bezpośredni związek z pełnioną funkcją, w przypadku dodatku dla wychowawcy klasy - ilość uczniów w klasie, czy rodzaj szkoły, a w przypadku dyrektora czy wicedyrektora – ilość oddziałów w danej szkole.
WSA przyznał rację wojewodzie.
Sąd zwrócił uwagę, iż z regulaminu określającego wysokość oraz szczegółowe warunki przyznawania nauczycielom dodatków do wynagrodzenia zasadniczego musi wynikać wyraźnie wysokość tych dodatków, tak aby zarówno nauczyciel, jak i organ przyznający ten dodatek wiedzieli, jaka jest jego wysokość.
Dodatek funkcyjny stanowi ekwiwalent za zwiększony nakład pracy, stopień utrudnienia pracy i zwiększony zakres odpowiedzialności, a zatem osoba uprawniona do jego otrzymywania winna znać kryteria różnicowania stawki jego wysokości.
W ocenie sądu, podanie jedynie ich przedziałów kwotowych różnicujących wysokość stawki tego dodatku dla poszczególnych stanowisk, przy uwzględnieniu istoty pełnionej funkcji i nakładu pracy związanego z jej wykonywaniem, nie może zostać uznane za określające prawidłowo wysokości stawek omawianego dodatku.
Na podstawie:
Wyrok WSA w Olsztynie z 21 lipca 2016 r., sygn. akt II SA/Ol 799/16, prawomocny