Osoba fizyczna prowadzi na terenie naszej gminy niepubliczne przedszkole i otrzymuje dotację z budżetu gminy na każde dziecko. Działalność swoją prowadzi na zasadach książki przychodów i rozchodów, gdzie pozostające środki na koncie stanowią jej dochód (wynagrodzenie).
Jak należy zatem traktować dochód z działalności gospodarczej do rozliczenia dotacji w myśl art. 90 ust. 3d ustawy o systemie oświaty ?
Odpowiedź
Organ jednostki samorządu terytorialnego kontroluje prawidłowość wykorzystania dotacji przeznaczonej dla niepublicznego przedszkola. Dotacja może być przeznaczona na sfinansowanie wydatków bieżących. Dochody uzyskane z tytułu prowadzenia działalności gospodarczej pozostają poza zakresem kontroli ze strony j.s.t.
Uzasadnienie
Ustawa o systemie oświaty w art. 83a ustanawia zasadę, zgodnie z którą prowadzenie szkoły lub placówki, zespołu, o którym mowa w art. 90a ust. 1 ustawy o systemie oświaty oraz innej formy wychowania przedszkolnego, której mowa w art. 14a ust. 1a ustawy o systemie oświaty nie jest działalnością gospodarczą. Z kolei działalność oświatowa nieobejmująca prowadzenia szkoły, placówki lub zespołu może być podejmowana na zasadach określonych w przepisach ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej (tekst jedn.: Dz. U. z 2007 r. Nr 155, poz. 1095, z późn. zm.) - dalej u.s.d.g. Zatem działalność polegająca na prowadzeniu szkoły lub placówki nie może być rozpatrywana w kategoriach prowadzenia działalności gospodarczej. Z kolei działalność niepolegająca na prowadzeniu szkoły lub placówki oświatowej może być działalnością gospodarczą w rozumieniu art. 2 u.s.d.g. Odrębne są również kwestie związane z finansowaniem i rozliczaniem dochodów z działalności gospodarczej oraz dotacji dla niepublicznego przedszkola, udzielonej w trybie art. 90 ustawy o systemie oświaty . Organ prowadzący może więc podejmować działalność gospodarczą nieobejmującą prowadzenia szkoły i wówczas rozliczać się na zasadach książki przychodów i rozchodów. Ta część działalności organu prowadzącego nie podlega kontroli ze strony organu udzielającego dotacji. Zakresem kontroli ze strony gminy są natomiast wydatki pokrywane przez organ prowadzący szkołę lub placówkę ze środków otrzymanych z dotacji. Zgodnie z zapisem art. 90 ust. 3d ustawy o systemie oświaty dotacje są przeznaczone na dofinansowanie realizacji zadań szkoły lub placówki w zakresie kształcenia, wychowania i opieki, w tym profilaktyki społecznej. Dotacje mogą być wykorzystane wyłącznie na pokrycie wydatków bieżących szkoły lub placówki. Ustawa o systemie oświaty nie definiuje pojęcia wydatków bieżących. W związku z powyższym w tym zakresie należy posiłkować się przepisami ustawy o finansach publicznych . Przez wydatki bieżące należy rozumieć wydatki na wynagrodzenia i składki od nich naliczane oraz wydatki związane z realizacją ich statutowych zadań. Środki uzyskane w ramach dotacji organ prowadzący może przeznaczyć tylko na wydatki bieżące i ta część podlega kontroli ze strony organów jednostek samorządu terytorialnego pod kątem ich wykorzystania zgodnie z prawem. Uzyskane zaś dochody z tytułu prowadzenia działalności gospodarczej pozostają poza zakresem kontroli j.s.t.
Przydatne materiały:
Ustawa z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572 ze zm.)
Ustawa z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1240)