"Zaprojektowane specjalnie z myślą o stolicy Swingi są niskopodłogowe, klimatyzowane, wyposażone w monitoring i elektroniczną informację pasażerską. Pierwszy egzemplarz dotarł do stołecznej zajezdni Wola 19 marca 2010 roku, by niecały miesiąc później zabrać z Mokotowa pierwszych pasażerów. Dziś, po zrealizowaniu zamówienia w całości, warszawiacy mają do dyspozycji 186 takich pojazdów, w tym 6 w wariancie Duo - przystosowanych do jazdy dwukierunkowej (obsługują linię nr 2 kursującą przez Most Marii Skłodowskiej-Curie)" - przypomniał Maciej Grześkowiak z zakładów Pesa SA w Bydgoszczy.
Wprowadzenie do użytku Swingów pozwoliło całkowicie wycofać z eksploatacji nieogrzewane pojazdy 13N oraz ograniczyć liczbę kursujących po Warszawie tramwajów typu 105N, będących konstrukcją z lat 70. ubiegłego wieku. Obecnie około 40 procent taboru Tramwajów Warszawskich to pojazdy dostarczone w ciągu ostatnich kilku lat.
Umowa podpisana z Warszawą okazała się impulsem do rozwoju bydgoskiej firmy w dziedzinie transportu miejskiego.
"Wygrany przetarg na dostawę 186 Swingów dla Warszawy był dla nas impulsem rozwojowym na długie lata. Zaufanie, jakim zostaliśmy obdarzeni w stolicy, umocniło naszą pozycję na rynku i uwiarygodniło Pesę w oczach potencjalnych partnerów, a nasze późniejsze sukcesy, również poza granicami kraju, w dużym stopniu zawdzięczamy właśnie temu kontraktowi" – ocenił prezes Pesy Bydgoszcz Tomasz Zaboklicki.
Zamówienia na Swingi złożyły już: Gdańsk, Szczecin, Bydgoszcz oraz węgierski Segedyn, rumuńska Kluż-Napoka, rosyjski Kaliningrad i bułgarska Sofia. Pojazdy szynowe z Bydgoszczy (tramwaje oraz spalinowe zespoły trakcyjne i lokomotywy) wożą dziś pasażerów także w Niemczech, we Włoszech, na Litwie, Ukrainie i Białorusi, w Kazachstanie i Czechach.
W tym roku władze Moskwy zdecydowały o zakupie 120 tramwajów typu Twist. Kolejne pojazdy zamówiła także Warszawa.
"Na mocy podpisanych w marcu i październiku tego roku umów nasza spółka dostarczy do stolicy 75 tramwajów nowej generacji typu Jazz (w tym 45 dwukierunkowych). Pierwsze dostawy zaplanowano na lipiec 2014 r." - zaznaczył Zaboklicki.
W walce o zakończony właśnie kontrakt na dostawę tramwajów dla Warszawy, Pesa - oferując cenę niespełna 1,5 mld zł - pokonała trzech konkurentów. Włosko-polskie konsorcjum Ansaldo-Breda Newag proponowało dostawę pojazdów za ponad 1,8 mld zł, francusko-polski Alstom Konstal - ponad 2,8 mld zł, a niemiecki Stadler - 3,7 mld zł. Tramwaje Warszawskie chciały wydać maksymalnie 1,8 mld zł.