W ciągu ostatniej dekady w Polsce widać wzrost zainteresowania przestrzenią miejską i jej rewitalizacją ze strony lokalnych władz. Jednak nie zawsze, mimo znaczących nakładów finansowych przeznaczonych na tego typu inwestycje udaje się osiągnąć określony cel.

Lokalni urzędnicy odpowiedzialni za rewitalizację przestrzeni i obiektów w polskich miastach często - planując realizację danej inwestycji – skupiają się głównie na pozyskaniu wystarczających funduszy na określony cel. Jednak, gdy ta inwestycja już fizycznie powstanie, wraz z nią powstaje pytanie, dlaczego zrewitalizowane miejsce nie spełnia założonej wcześniej funkcji i gdzie popełniono błąd. Zdaniem architektów miejskich, ściśle związanych z rewitalizacją miast ważnym zadaniem, jakie stoi przed lokalnymi samorządami - w celu np. usprawnienia rewitalizacji, lepszego gospodarowania miejskimi gruntami, czy budowy nowych obiektów - jest też stworzenie pomostu administracyjnego między nimi, a społeczeństwem, tak by projekt jak najbardziej odpowiadał oczekiwaniom. Działania lokalnych władz są zbyt opieszałe i mało konstruktywne w tym aspekcie. Planowanie przestrzenne i konsultowanie swoich działań z mieszkańcami jest marginalizowane przez samorządy. Większość miast nie tworzy nawet struktur, które byłyby właściwe do planowania np. zadań związanych z rewitalizacją terenu.

Opracowanie: Anna Dudrewicz
Źródło: www.wnp.pl, 28 stycznia 2011 r.