W postępowaniu występują współwłaściciele nieruchomości, których urząd nie jest w stanie ustalić adresu na który można wysłać korespondencję. Według informacji uzyskanych od pozostałych stron postępowania i urzędzie stanu cywilnego osoby te żyją i mieszkają za granicą (USA, Włochy) oraz nie utrzymują z nikim kontaktu i nie ujawniają adresu.


Co powinien zrobić urząd dla zapewnienie stronom udziału w prowadzonym postępowaniu?

Czy istnieją jakieś organy centralnie gromadzące informacje adresowe?

Jak poszukiwanie adresu stron postępowania dla dostarczenia im zawiadomienia o wszczęciu postępowania ma się do terminu 65 dni dla wydania decyzji?

Odpowiedź

Dla zapewnienia stronom udziału w prowadzonym postępowaniu, co do których brak jest informacji o aktualnym miejscu zamieszkania należy wystąpić do Wydziału Udostępniania Informacji Departamentu Spraw Obywatelskich MSWiA (dawniej: Centralne Biuro Adresowe), celem ustalenia czy dana osoba jest zameldowana na terenie RP. W przypadku informacji, że dana osoba przebywa poza granicami kraju, można podjąć próbę ustalenia adresu za pośrednictwem konsulatu. Jeżeli na podstawie uzyskanych informacji organ ustali, że dana osoba nie jest zameldowana nigdzie na terenie kraju oraz nie ma adnotacji o ewentualnym zgonie strony, organ powinien rozważyć wystąpienie do sądu o wyznaczenie przedstawiciela dla osoby nieobecnej w trybie art. 34 k.p.a.

Można natomiast bronić poglądu, że okres, w którym następuje poszukiwanie prawidłowych adresów stron postępowania nie powinien być wliczany do terminu 65 dni, w którym następuje załatwienie sprawy. Okres opóźnienia byłby bowiem w tym przypadku niezależny od organu.

Uzasadnienie

Dla zapewnienia stronom udziału w prowadzonym postępowaniu, co do których brak jest informacji o aktualnym miejscu zamieszkania, należy wystąpić do właściwego ze względu na miejsce zamieszkania Wydziału Meldunkowego Urzędu Gminy celem ustalenia, czy dana osoba nadal jest zameldowana pod dotychczasowym adresem, a w sytuacji gdy osoba ta dokonała wymeldowania organ winien wystąpić do Wydziału Udostępniania Informacji Departamentu Spraw Obywatelskich MSWiA (dawniej: Centralne Biuro Adresowe) celem ustalenia czy dana osoba jest gdzieś zameldowana na terenie RP bądź też czy zmarła. Jeżeli na podstawie uzyskanych informacji organ ustali, że dana osoba nie jest zameldowana nigdzie na terenie kraju oraz nie ma adnotacji o ewentualnym zgonie tej osoby, powinien rozważyć wystąpienie do sądu o wyznaczenie przedstawiciela dla osoby nieobecnej w trybie art. 34 k.p.a. W przypadku informacji, że dana osoba przebywa poza granicami kraju, można podjąć próbę ustalenia adresu za pośrednictwem konsulatu, tak aby następnie zastosować tryb, o którym mowa w art. 40 k.p.a.

Mając na uwadze treść art. 35 ust. 6 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane (tekst jedn.: Dz. U. z 2010 r. Nr 243, poz. 1623 z późn. zm.) – dalej pr. bud. można bronić poglądu, że okres, w którym następuje poszukiwanie prawidłowych adresów stron postępowania nie powinien być wliczany do terminu 65 dni. W myśl bowiem art. 35 ust. 8 pr. bud. - do terminu, o którym mowa w ust. 6, nie wlicza się terminów przewidzianych w przepisach prawa do dokonania określonych czynności, okresów zawieszenia postępowania oraz okresów opóźnień spowodowanych z winy strony, albo z przyczyn niezależnych od organu. Okres opóźnienia byłby bowiem w tym przypadku niezależny od organu.