Czy starosta może wydać zezwolenie na zbieranie odpadów w miejscu, w którym już leżą nielegalnie magazynowane odpady, czy ma najpierw wystąpić do wójta gminy o wydanie decyzji nakazującej usunięcie odpadów z miejsca nieprzeznaczonego do magazynowania odpadów?


Odpowiedź:

Miejsce magazynowania odpadów musi spełniać wymagania art. 25 ustawy z dnia 14 grudnia 2012 r. o odpadach (Dz. U. z 2013 r. poz. 21) – dalej u.o., czyli zgodnie z wymaganiami w zakresie ochrony środowiska oraz bezpieczeństwa życia i zdrowia ludzi. Zatem, starosta ma obowiązek odmowy udzielenia zezwolenia na zbieranie odpadów, jeżeli miejsce ich magazynowania nie spełnia wymogów, zgodnie z art. 46 ust. 1 pkt 1 u.o.

Uzasadnienie:

Zezwolenie na zbieranie odpadów i decyzja nakazująca ich usunięcie z art. 26 ust. 2 u.o., to dwie różne decyzje. Starosta, mając informacje o magazynowaniu odpadów w miejscu do tego nieprzeznaczonym, powinien o tym fakcie zawiadomić wójta (burmistrza, prezydenta miasta), skoro on o tym nie wie. Nie może natomiast ustalać w zezwoleniu dodatkowego warunku, jakim jest obowiązek usunięcia odpadów zalegających w miejscu magazynowania odpadów. Ma on obowiązek odnowy udzielenia zezwolenia, bowiem korzystanie z decyzji gdyż zamierzony sposób gospodarowania odpadami mógłby powodować zagrożenie dla życia lub zdrowia ludzi lub dla środowiska.

Jeżeli przedsiębiorca ma tytuł prawny do miejsca magazynowania (jest np. jego właścicielem), to najpierw powinien samodzielnie usunąć odpady, a dopiero później występować z wnioskiem o wydanie zezwolenia na zbieranie odpadów. Jeśli zaś posiada tytuł prawny do magazynowania, np. jest dzierżawcą i to nie on magazynuje odpady w miejscu do tego nieprzeznaczonym, to powinien zwrócić się do właściciela o ich usunięcie. Oczywiście może również usunąć te odpady samodzielnie, bo wójt i tak w pierwszej kolejności wyda decyzję adresowana do niego, skoro posiada tytuł prawny do miejsca, w którym odpady są składowane.


Pytanie pochodzi z programu Prawo Ochrony Środowiska.