Osoba która złożyła wniosek w powyższej sprawie chce uzyskać decyzje z lat 2003-2011.
Odpowiedź
W pierwszej kolejności należy przyjąć założenie, iż w analizowanym pytaniu wnioskodawca wystąpił z wnioskiem o udostępnienie treści decyzji ustalających warunki zabudowy w latach 2003-2011 w trybie ustawy o dostępie do informacji publicznej. Zasady udzielania informacji publicznej normuje ustawa z dnia 6 września 2001 r. o dostępie do informacji publicznej (Dz. U. Nr 112, poz. 1198 z późn. zm.) – dalej u.d.i.p. , zgodnie z którą informacją publiczną jest każda informacja o sprawach publicznych (art. 1 u.d.i.p. ), a każdemu przysługuje, z zastrzeżeniem art. 5, prawo dostępu do informacji publicznej, zwane dalej "prawem do informacji publicznej" (art. 2 ust. 2 u.d.i.p. ). W świetle przywołanej ustawy, podmiotami obowiązanymi do udzielania informacji publicznej są m.in. organy administracji publicznej, stąd w odniesieniu do analizowanego pytania organ, który jest właściwy do wydawania decyzji administracyjnych (wójt, burmistrz, prezydent) jest obowiązany udzielić takiej informacji.
Udostępnieniu podlega bowiem treść dokumentów urzędowych, a dokumentem urzędowym w rozumieniu ustawy jest treść oświadczenia woli lub wiedzy, utrwalona i podpisana w dowolnej formie przez funkcjonariusza publicznego w rozumieniu przepisów Kodeksu karnego, w ramach jego kompetencji, skierowana do innego podmiotu lub złożona do akt spraw (art. 6 ust. 2 ustawy).
W orzecznictwie sądów administracyjnych utrwalone jest stanowisko, zgodnie z którym treść aktów administracyjnych po ich anonimizacji winna zostać udostępniona w trybie ustawy o dostępie do informacji publicznej, jako informacja publiczna prosta (zob.: wyrok WSA w Krakowie z dnia 30 stycznia 2009 r., II SA/Kr 1258/08, por. wyrok NSA w Łodzi z dnia 17 października 2006 r., I OSK 1347/05).
W kwestii udostępnienia treści decyzji ustalającej warunki zabudowy wypowiedział się m.in. Wojewódzki Sąd Administracyjny w Poznaniu w wyroku z dnia 18 lutego 2010 r., IV SAB/Po 71/09, gdzie stwierdził, że nie tylko żądana przez skarżącego treść decyzji o warunkach zabudowy jest informacją publiczną ale i akta sprawy administracyjnej stanowią informację publiczną (podobne stanowisko wyrażono w wyroku z dnia 29 maja 2009 r., IV SA/Po 545/07).
W świetle powyższych rozważań organ winien udostępnić informacji żądanej przez wnioskodawcę (tj. treść decyzji po dokonaniu ich uprzedniej anonimizacji). Niemniej należy pamiętać, że mimo iż co do zasady udostępnienie informacji publicznej jest bezpłatne (art. 7 ust. 2 u.d.i.p. ), organ ma możliwość skorzystania z normy art. 15 u.d.i.p. i nałożyć na wnioskodawcę stosowną opłatę.
Przydatne materiały:
Ustawa z dnia 6 września 2001 r. o dostępie do informacji publicznej (Dz. U. Nr 112, poz. 1198 z późn. zm.)