Czy w przypadku pracy w niedzielę lub święto, na drugiej zmianie lub w porze nocnej należy sumować należne z tych tytułów dodatki?

Odpowiedź

Brak jest podstaw prawnych dla wprowadzenia dodatków, o których mowa w pytaniu. Jedynie za każdą godzinę pracy w nocy należy wypłacić pracownikowi 20% dodatek liczony od minimalnego wynagrodzenia za pracę.

Stosunek pracy pracowników samorządów terytorialnych został odrębnie uregulowany ustawą o pracownikach samorządowych . Ustawa ta weszła w życie 1 stycznia 2009 r. zgodnie z art. 43 ust. 1 ustawy o pracownikach samorządowych w kwestiach nieuregulowanych w ustawie stosuje się odpowiednio przepisy ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. - Kodeks pracy (tekst jedn.: Dz. U. z 1998 r. Nr 21, poz. 94, z późn. zm.) - dalej k.p.

Przepisy u.p.s. nie upoważniają do wprowadzania dodatków za pracę w niedziele i święta, a także wyższego dodatku za pracę w nocy niż przewidują to przepisy kodeksu pracy. Zgodnie z art. 42 ust. 1 ustawy o pracownikach samorządowych , regulamin pracy powinien określać porządek wewnętrzny i rozkład czasu pracy w sposób zapewniający obywatelom załatwianie spraw w dogodnym dla nich czasie. Pracownikowi samorządowemu za pracę wykonywaną na polecenie przełożonego w godzinach nadliczbowych przysługuje, według jego wyboru, wynagrodzenie albo czas wolny w tym samym wymiarze. Pracownicy samorządowi nie mają więc nawet prawa do dodatku za pracę w godzinach nadliczbowych. Czas, na wniosek pracownika, może być udzielony w okresie bezpośrednio poprzedzającym urlop wypoczynkowy lub po jego zakończeniu.

Za pracę w niedziele lub święto w godzinach nadliczbowych pracownikowi samorządowemu należy się czas wolny w tym samym wymiarze.

Za każdą godzinę pracy w porze nocnej pracownikowi przysługuje dodatkowe wynagrodzenie w wysokości 20% stawki godzinowej wynikającej z najniższego wynagrodzenia ustalonego na podstawie przepisów ustawy z dnia 10 października 2002 r. o minimalnym wynagrodzeniu za pracę (art. 1518 k.p.). Do wynagrodzenia tego nie wlicza się:
nagrody jubileuszowej,odprawy pieniężnej przysługującej pracownikowi w związku z przejściem na emeryturę lub rentę z tytułu niezdolności do pracy oraz wynagrodzenia za pracę w godzinach nadliczbowych.
Również przepis art. 39 u.p.s. nie upoważnia pracodawców zatrudniających pracowników samorządowych do wprowadzania dodatków za pracę na drugiej zmianie w niedziele i święta, a także wyższych dodatków za pracę w nocy.

Pracodawca w regulaminie wynagradzania określa, dla pracowników samorządowych zatrudnionych na podstawie umowy o pracę:
- wymagania kwalifikacyjne pracowników samorządowych;
- szczegółowe warunki wynagradzania, w tym maksymalny poziom wynagrodzenia zasadniczego.

Z kolei dodatkowo pracodawca może w regulaminie wynagradzania określić:
- warunki przyznawania oraz warunki i sposób wypłacania premii i nagród innych niż nagroda jubileuszowa oraz
- warunki i sposób przyznawania dodatków funkcyjnego i specjalnego oraz innych dodatków.

Pracodawca nie może jednak wprowadzać dodatków, które nie zostały przewidziane w przepisach o czasie pracy, czy też wprowadzać je w wysokości wyższej niż przewidziane w przepisach. Przez dodatki, o których mowa w przytoczonym przepisie należałoby rozumieć "świadczenia związane z występowaniem pewnych pożadanych przez pracodawcę okoliczności", jak np. premia za znajomość języka mniejszości narodowej (S.Płażek, Komentarz, Warszawa 2009, s. 84).


Przydatne materiały:
Ustawa z dnia 21 listopada 2008 r. o pracownikach samorządowych (Dz. U. Nr 223, poz. 1458)