Odpowiedź eksperta pochodzi z programu LEX Zamówienia Publiczne.
W odniesieniu do zamówienia na usługę sprzątania budynków, gdy prawidłowo oszacowana wartość tego zamówienia jest mniejsza niż progi wskazane w art. 11 ust. 8 ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. - Prawo zamówień publicznych dalej p.z.p., dopuszczalne jest przeprowadzenie procedury uregulowanej w trybie zapytania o cenę.
Zgodnie z treścią art. 70 p.z.p. tryb zapytania o cenę jest uprawniony, jeżeli kumulatywnie zostały spełnione następujące przesłanki: przedmiotem zamówienia są dostawy lub usługi; dostawy i usługi są powszechnie dostępne i posiadają ustalone standardy jakościowe; wartość zamówienia jest mniejsza niż kwoty określone w przepisach wydanych na podstawie art. 11 ust. 8 p.z.p.
Jako obowiązują wskazówkę w tej materii należy uznać przyjęty w dniu 18 listopada 2010 r. przez Komitet Stały Rady Ministrów dokument rządowy: "Wytyczne dotyczące interpretacji przesłanek pozwalających na przeprowadzenie postępowania o udzielenie zamówienia publicznego w trybie negocjacji z ogłoszeniem, dialogu konkurencyjnego, negocjacji bez ogłoszenia, zamówienia z wolnej ręki i zapytania o cenę". W dokumencie tym czytamy: "(...) Jako przykład usług powszechnie dostępnych o ustalonych standardach Sąd wskazał usługi sprzątania pomieszczeń, mycia szyb, prania, usługi żywienia, proste usługi poligraficzne, usługi translatorskie itp. Zdaniem Sądu tryb zapytania o cenę nie ma też zastosowania do dostaw i usług bardzo skomplikowanych, specjalistycznych, wymagających indywidualnego podejścia do potrzeb zamawiającego. Powszechna dostępność istnieje gdy wiele firm z danej branży jest w stanie wykonać zamówienie bez specjalnych przygotowań. Ustalone standardy jakościowe mogą wynikać z przepisów prawa ale także z pewnych zwyczajowo przyjętych schematów działania wykonawców. Jako przykłady dostaw i usług można podać: dostawy materiałów biurowych, artykułów spożywczych, środków czystości, standardowych mebli, usługi sprzątania pomieszczeń biurowych, wywóz nieczystości stałych, konserwacje i naprawy standardowych maszyn i urządzeń. Przesłankę art. 70 ustawy PZP należałoby zatem rozumieć jako możliwość realizacji typowych w danej branży zamówień, przez większość podmiotów tej branży. (...)" Urząd Zamówień Publicznych podtrzymuje przykład uprawnionego zastosowania trybu zapytania o cenę w odniesieniu do omawianej usługi: "(...) Przykładowo, jako tego typu usługi wskazuje się usługi w zakresie usługi utrzymania czystości (sprzątania pomieszczeń), usługi transportowe, usługi odśnieżania ulic, usługi introligatorskie, usługi pralnicze, usługi kserograficzne, proste usługi poligraficzne (druk).(...)" (Informator UZP 1/2012).
Potwierdzeniem powyższego może być orzeczenie Głównej Komisji Orzekającej w Sprawach o naruszenie Dyscypliny Finansów Publicznych z dnia 23 września 2013 r. (BDF1/4900/33/38/13/RWPD-30161), gdzie orzeczono zgodnie z myślą z "wytycznych": "(...) O powszechnej dostępności świadczyć może, np. wielość podmiotów występujących na rynku i zajmujących się dostawą określonych typowych produktów lub świadczeniem usług, które spełniają określone wymogi (normy techniczne). Normy te (wymagania) muszą mieć jednak charakter standardowy, typowy, a nie specyficzny, wymagający indywidualnego podejścia. Taki standardowy charakter mają, np. gotowe wyroby katalogowe o małym stopniu złożoności, produkty spożywcze różnego asortymentu, materiały biurowe, powszechnie stosowane leki, itp. Na rynku usług mogą to być, np. proste usługi poligraficzne (druk), usługi utrzymania czystości (sprzątanie) itp. W literaturze przedmiotu utrzymuje się, że procedura zapytania o cenę jest powszechnie dostępną metodą dochodzenia do udzielenia zamówienia publicznego w przypadku zamówień o mniejszej wartości, typowych i najprostszych, a zamawiane rzeczy lub usługi powinny być w pełni porównywalne, bowiem jedynym różnicującym je czynnikiem jest cena. (...)".