Ich wątpliwości związane są bezpośrednio z przewidzianym w ustawie z 9 czerwca 2011 r. o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej (t.j. Dz.U. z 2015 r. poz. 332 ze zm.) procesem wygaszania dużych placówek opiekuńczo-wychowawczych i powoływania w ich miejsce mniejszych.
Nie wiadomo jednak czy w świetle nowych przepisów możliwe jest zlecenie obsługi kilku domów dziecka jednemu z nich.
W opinii konwentu powiatów takie działanie wydaje się możliwe w świetle nowego brzmienia art. 6a i 6b ustawy z 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (t.j. Dz.U. z 2015 r. poz. 1445 ze zm.), które zacznie obowiązywać od 1 stycznia 2016 r.
Zgodnie z nim powiat będzie mógł zapewniać swoim jednostkom organizacyjnym należącym do sektora finansów publicznych czy instytucjom kultury wspólną obsługę administracyjną, finansową i organizacyjną. Może ona też być powierzona innej z jednostek.
Zdaniem konwentu należy również wyjaśnić, czy w przypadku zastosowania takiego rozwiązania w domach dziecka będzie można zatrudniać dyrektorów w niepełnym wymiarze czasu pracy. Może to bowiem obniżyć wydatki przeznaczone na utrzymanie dziecka w takiej placówce.
Ponadto starostowie uważają, że należy zmienić przepisy w ten sposób, aby w sytuacji powierzenia wspólnej obsługi jednemu z domów dziecka, dyrektor był zatrudniany tylko w tej, która odpowiada za to zadanie.
(Dziennik Gazeta Prawna)