Zgodnie z ustawą - Prawo budowlane obiektem małej architektury są m.in. niewielkie obiekty użytkowe służące rekreacji codziennej i utrzymaniu porządku, jak: piaskownice, huśtawki, drabinki, śmietnik. Wydaje się, że plac zabaw jest wyposażony właśnie w takie elementy służące rekreacji codziennej. Wątpliwości może jednak budzić użyte w ustawie sformułowanie "niewielki". Mając na względzie nieostry sposób zdefiniowania obiektu małej architektury należy - w celu dookreślenia - powołać tutaj wyrok z dnia 20 lipca 2006 r.
Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (dalej: "WSA") w Białymstoku (II SA/Bk 213/06), w którego uzasadnieniu WSA stwierdził, że "Ocena, w świetle art. 3 pkt 4 lit. "a" Prawa budowlanego , że obiekt jest "niewielki" nie polega tylko na stwierdzeniu jego bezwzględnych wymiarów (wysokości, szerokości, długości), ale wymaga odniesienia wielkości planowanego obiektu do jego usytuowania w konkretnej przestrzeni; nie bez znaczenia będzie porównanie wysokości otaczających budowli oraz zasięgu terenu, na którym ma być posadowiona inwestycja, jak również rodzaj przyjętej konstrukcji (konstrukcja ciężka, betonowa, czy lekka, ażurowa); stąd też, definicja "obiektu małej architektury" zamieszona w art. 3 pkt 4 Prawa budowlanego nie jest ścisła i precyzyjna, albowiem wskazanie przez ustawodawcę konkretnych wymiarów "obiektu małej architektury" w miejsce określenia "niewielkiego obiektu" nie mogłoby znaleźć zastosowania powszechnego; nieprecyzyjna definicja "obiektu małej architektury" powoduje to, że należy ją interpretować indywidualnie do danego stanu faktycznego sprawy.
W kontekście powołanego przepisu oraz interpretacji zawartej w powołanym wyżej wyroku WSA należy stwierdzić, że plac zabaw jest obiektem złożonym z wielu obiektów małej architektury, które mają służyć rekreacji codziennej. Co za tym idzie - przyjmując powyższą interpretację - wykonanie obiektu lub kilku obiektów małej architektury jest wyłączone na mocy art. 29 ust. 1 pkt 22 Prawa budowlanego z obowiązku uzyskania decyzji o pozwoleniu na budowę. Zgodnie z treścią art. 30 ust. 1 pkt 4 budowa takich obiektów podlega przed rozpoczęciem robót budowlanych zgłoszeniu właściwemu organowi administracji architektoniczno - budowlanej.
Co do decyzji o warunkach zabudowy, to nie ma wątpliwości, że inwestycja polegająca na budowie placu zabaw, będzie wymagać wydania takiej decyzji. Zgodnie bowiem z art. 59 ust. 1 ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym decyzji takiej wymaga każda zmiana zagospodarowania terenu (oczywiście w przypadku braku planu miejscowego), polegająca na budowie obiektu budowlanego lub wykonaniu innych robót budowlanych, a także zmiana sposobu użytkowania obiektu budowlanego lub jego części.
Przydatne materiały:
Ustawa z dnia 7 lipca 1994 r Prawo budowlane (Dz. U. z 2006 r. Nr 156, poz. 118 ze zm.)
Ustawa z dnia 27 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym (Dz. U. Nr 80, poz. 717 ze zm.)
Czy budowa placu zabaw w miejscu publicznym wymaga pozwolenia na budowę i decyzji o warunkach zabudowy?
Plac zabaw jest obiektem złożonym z wielu obiektw małej architektury, ktre mają służyć rekreacji codziennej. Co za tym idzie wykonanie obiektu lub kilku obiektw małej architektury jest wyłączone z obowiązku uzyskania decyzji o pozwoleniu na budowę.