System powiadamiania ratunkowego ma być stabilny, funkcjonalny i jednolity. Jego budowie mają pomóc doświadczenia z pilotażu w Małopolskim Urzędzie Wojewódzkim.
Minister Spraw Wewnętrznych i Administracji przygotował projekt nowelizacji rozporządzenia, który precyzuje kwestie związane z funkcjonowaniem centrów powiadamiania ratunkowego. Osobami odpowiedzialnymi za ich organizację oraz koordynację pracy mają być kierownicy powoływani przez wojewodów. Wojewódzkie centra powiadamiania ratunkowego zostały zobowiązane do współpracy z wojewódzkimi centrami zarządzania kryzysowego w ramach inicjowania procedur reagowania kryzysowego. Celem jest ujednolicenie całego systemu zarówno organizacyjnie, jak i obszarowo. Projekt zwiększa do 1 mln liczbę mieszkańców terenu objętego działaniem organizowanego centrum. Nie dotyczy to ośrodków powstałych na podstawie porozumienia wojewody ze starostą. Centrum powiadamiania ratunkowego, mające obsługiwać miasto wojewódzkie, organizuje się w siedzibie wojewódzkiego centrum. Propozycje zmian dotyczą również liczby stanowisk operatorów i dysponentów medycznych. Jedno stanowisko ma przypadać na każde 150 tysięcy mieszkańców. Zniknąć ma monopol na szkolenie operatorów, dotychczas należący do szkół i ośrodków szkolenia Państwowej Straży Pożarnej.
Opracowanie: Anna Dudrewicz
Źródło: Wspólnota 42/2010