CEIDG to publicznie dostępny rejestr przedsiębiorców prowadzących jednoosobową działalność gospodarczą oraz system teleinformatyczny, pozwalający na wykonywanie wielu czynności związanych z ową działalnością (między innymi przygotowanie czy złożenie wniosku o założenie działalności gospodarczej, zmianę danych przedsiębiorcy oraz zamieszczenie informacji o udzielonym zezwoleniu). Weszła w życia 19 maja 2016 nowelizacja ustawy o swobodzie działalności gospodarczej wprowadziła szereg zmian w działaniu ewidencji mających na celu usprawnienie jej funkcjonowania.
W wyniku zmian możliwa będzie rezygnacja z wpisu w CEIDG (najpóźniej w dniu poprzedzającym wskazaną we wniosku datę rozpoczęcia działalności) tym osobom, które pomimo dokonania wpisu, nie podjęły we wskazanym terminie prowadzenia działalności gospodarczej. Wspomniana informacja dotycząca "rezygnacji" z podjęcia działalności gospodarczej, a w związku z tym dokonania wpisu do CEIDG, będzie przekazywana także do rejestrów zintegrowanych z ewidencją.
Nowelizacja ustawy przewiduje ponadto automatyczny mechanizm pozwalający na wykreślanie z CEIDG przedsiębiorców, względem których orzeczono prawomocny zakaz prowadzenia działalności gospodarczej oraz tych którzy zmarli. Wykreślone zostaną także osoby, które po zawieszeniu działalności firmy, nie złożą w terminie 24 miesięcy wniosku o wznowienie działalności gospodarczej.
Celem nowelizacji było również ograniczenie ilości postępowań administracyjnych związanych ze sprostowaniami czy też wykreśleniami wpisów. Pracownicy urzędów gmin mogą teraz poprawiać nieprawidłowości we wnioskach przedsiębiorców w formie czynności materialno-technicznej bez obowiązku prowadzenia postępowania administracyjnego.
Zmiany ułatwią ponadto przedsiębiorcom rejestrację działalności. Będą oni mogli składać wnioski o rejestrację swojej działalności gospodarczej w formie papierowej za pośrednictwem pełnomocnika. Łatwiejsze i szybsze stanie się także wypełnianie wniosku dotyczącego zawieszenia działalności. Przedsiębiorca nie będzie już musiał podawać wszystkich adresów dodatkowych miejsc jej wykonywania.
Więcej informacji dotyczących wynikających z nowelizacji ustawy o swobodzie działalności gospodarczej zmian pod adresem: www.mr.gov.pl
CEIDG: poprawki we wnioskach bez obowiązku postępowania
Nowelizacja ustawy o swobodzie działalności gospodarczej wprowadza istotne zmiany w funkcjonowaniu Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej. Celem nowelizacji jest ograniczenie ilości postępowań administracyjnych związanych ze sprostowaniami czy też wykreśleniami wpisów. Pracownicy urzędów gmin mogą teraz poprawiać nieprawidłowości we wnioskach przedsiębiorców w formie czynności materialno-technicznej bez obowiązku prowadzenia postępowania administracyjnego.