Teren ten nie jest objęty planem miejscowym, a gmina nie przedłożyła decyzji o warunkach zabudowy na inwestycję.
Odpowiedź
W przekonaniu odpowiadającego zgłoszenie budowy placu zabaw na działce rolnej będzie wiązało się z przeznaczeniem tego terenu na cel nierolniczy. Jeżeli nieruchomość oznaczona została jako teren oznaczony jako użytek rolny, to niewątpliwie przeznaczenie tego terenu pod plac zabaw należy kwalifikować jako cel nierolniczy w rozumieniu przepisu art. 4 pkt 6 ustawy z dnia 3 lutego 1995 r. o ochronie gruntów rolnych i leśnych (tekst jedn.: Dz. U. z 2004 r. Nr 121, poz. 1266 z późn. zm.) - dalej u.o.g.r.l.
Zgodnie z przepisem art. 30 ust. 6 pkt 2 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. – Prawo budowlane (tekst jedn.: Dz. U. z 2010 r. Nr 243, poz. 1623 z późn. zm.) – dalej pr. bud. organ wnosi sprzeciw, jeżeli budowa lub wykonywanie robót budowlanych objętych zgłoszeniem narusza ustalenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego lub inne przepisy. Odnosząc się do pojęcia "innych przepisów", to w orzecznictwie administracyjnym obecne są poglądy, że pod tym sformułowaniem ustawodawca wskazuje powszechnie obowiązujące normy ograniczające prowadzenie w danym miejscu budowy lub wykonywania określonego rodzaju robót budowlanych, do jakich przykładowo można zaliczyć przepisy ustawy z dnia 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody (tekst jedn.: Dz. U. z 2009 r. Nr 151, poz. 1220 z późn. zm.) – dalej u.o.p., o ochronie gruntów rolnych i leśnych, o ochronie byłych hitlerowskich obozów zagłady, czy też rozporządzeń wykonawczych dotyczących cech budowli (zob. wyrok WSA w Krakowie z dnia 21 października 2011 r., II SA/Kr 1151/11).
Ustalenie innego niż rolniczy sposobu użytkowania gruntów rolnych wymaga wyłączenia gruntu z produkcji rolniczej. Stosownie do treści przepisu art. 11 ust. 1 u.o.g.r.l. wyłączenie z produkcji użytków rolnych wytworzonych z gleb pochodzenia mineralnego i organicznego, zaliczonych do klas I, II, III, IIIa, IIIb, oraz użytków rolnych klas IV, IVa, IVb, V i VI wytworzonych z gleb pochodzenia organicznego, a także gruntów, o których mowa w art. 2 ust. 1 pkt 2-10, oraz gruntów leśnych, przeznaczonych na cele nierolnicze i nieleśne - może nastąpić po wydaniu decyzji zezwalających na takie wyłączenie. Decyzja w przedmiocie zezwolenia na wyłączenie gruntu z produkcji rolniczej powinna zostać wydana przed uzyskaniem przez inwestora pozwolenia na budowę (art. 11 ust. 4 u.o.g.r.l.).
W wyroku WSA w Łodzi z dnia 20 lutego 2008 r., II SA/Łd 982/07, sąd stwierdził, że w postępowaniu dotyczącym realizacji obiektu budowlanego na podstawie zgłoszenia, bezpodstawne jest żądanie przez organ architektoniczny złożenia dokumentu świadczącego o wyłączeniu gruntów z produkcji rolnej, natomiast treść przepisu art. 11 ust. 4 u.o.g.r.l. wskazuje poprzez sformułowanie "przed uzyskaniem pozwolenia na budowę", że nie dotyczy on trybu zgłoszenia.
W opinii odpowiadającego należy zgodzić się z pierwszą tezą zaprezentowaną przez sąd, twierdzącą, że brak jest podstaw do wymagania przez organ dokumentu potwierdzającego wyłączenie gruntu z produkcji rolnej, a ustalenie dotyczące badania statusu gruntu nieruchomości, której dotyczy zamierzenie inwestora należy do organu.
Odnosząc się natomiast do poglądu, że sformułowanie "przed uzyskaniem pozwolenia na budowę" zawarte w przepisie art. 11 ust. 4 u.o.g.r.l. pozwala na przyjęcie, że wyłączenie z produkcji rolnej dotyczy jedynie obiektów budowlanych wykonywanych na podstawie decyzji o pozwoleniu na budowę, a tym samym obiekty realizowane na podstawie zgłoszenia w trybie art. 29–30 pr. bud. mogą być sytuowane na terenie użytków rolnych bez uprzedniego wyłączenia ich z produkcji – stanowisko to w przekonaniu odpowiadającego jest błędne. Wykonanie placu zabaw na terenie użytku rolnego spowoduje dokonanie zmiany przeznaczenia tego terenu na cel nierolniczy, a sformułowanie "przed uzyskaniem pozwolenia na budowę" należy interpretować w kategorii wskazania etapu, na jakim taka decyzja ma zapaść, nie zaś jako ograniczający kategorię spraw wymagających uzyskania takiej decyzji jedynie do spraw objętych obowiązkiem uzyskania pozwolenia na budowę (zob.: B Czajka-Marchlewicz; odpowiedź nr 216257).
W opinii odpowiadającego w opisanych w pytaniu okolicznościach organ architektoniczny w odpowiedzi na zgłoszenie powinien wnieść sprzeciw na podstawie art. 30 ust. 6 pkt 2 pr. bud. powołując się na naruszenie przez planowane zamierzenie przepisów art. 11 ust. 1 i 4 w zw. z art. 4 pkt 6 u.o.g.r.l.
Odpowiedź została udzielona w oparciu o ograniczony stan faktyczny sprawy.
Pytanie pochodzi z programu Serwis Budowlany .