Sprawa dotyczyła przewlekłego prowadzenia przez starostę postępowania dotyczącego wymiany gruntów. Postępowanie to zostało zainicjowane wnioskiem właścicielki jednej z nieruchomości. Po wpłynięciu wniosku organ podjął szereg czynności, które jednak zdaniem strony skarżącej posiadały cechę przewlekłego prowadzenia postępowania. Po zwrocie akt przez SKO, które wyznaczyło 30 – dniowy termin na załatwienie sprawy, starosta wszczął postępowanie dotyczące wymiany gruntów. Jednak do czasu rozpatrywania przez WSA skargi, sprawa nie została załatwiona. Jak wynika z materiału dowodowego przyczynami niezłatwienia sprawy w terminie wyznaczonym przez SKO były brak środków finansowych oraz brak czasu przez pracowników kompetentnych do przeprowadzenia postępowania.
WSA rozpatrując sprawę wskazał, że zgodnie z art. 4 ust. 4 ustawy o samorządzie powiatowym ustawy mogą określać niektóre sprawy należące do zakresu działania powiatu jako zadania z zakresu administracji rządowej, wykonywane przez powiat. Przykładem takiego działania powiatu jest postępowanie scaleniowe lub wymienne, które zgodnie z treścią art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 26 marca 1982 r. o scalaniu i wymianie gruntów (Dz. U. nr 178, poz. 1749 ze zm.) przeprowadza starosta jako zasadnie z zakresu administracji rządowej finansowane ze środków budżetu państwa. Na realizację zadań zleconych powiat otrzymuje dotacje celowe z budżetu państwa.
Z uwagi na to, że zadania z zakresu administracji rządowej przypisane ex lege samorządowi powiatowemu mają dla niego charakter obowiązkowy, co oznacza, że nie może on w żaden sposób uwolnić się z obowiązku realizacji takich zadań dotacje celowe powinny być przyznane w wysokości zapewniającej realizację tych zadań, w sposób umożliwiający pełne i terminowe wykonanie zleconych zadań. W przypadku niedotrzymania tego warunku, jednostce samorządu terytorialnego przysługuje prawo dochodzenia należnego świadczenia wraz z odsetkami w wysokości ustalonej jak dla zaległości podatkowych w postępowaniu sądowych.
W kontekście tej regulacji WSA uznał, że brak środków finansowych na przeprowadzenie postępowania dotyczącego realizacji zadań z zakresu administracji rządowej przez jednostkę samorządu terytorialnego nie może stanowić obiektywnej przeszkody do merytorycznego rozpoznania sprawy i nie może usprawiedliwiać przewlekłego prowadzenia postępowania. Strona nie może bowiem ponosić ujemnych konsekwencji wynikających z wadliwego funkcjonowania administracji. Te uwagi należy również odnieść do okoliczności dotyczącej braku dysponowania czasem przez kompetentnych pracowników do przeprowadzenia postępowania – zwrócił uwagę WSA w Białymstoku.
Na podstawie: Wyrok WSA w Białymstoku z 17 kwietnia 2012 r., sygn. akt II SAB/Bk 15/12, nieprawomocny
Przydatne materiały:
Ustawa z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1592 ze zm.)
Brak środków finansowych nie może być przeszkodą w rozpoznaniu sprawy
Nieposiadanie środków finansowych przez jednostkę samorządu terytorialnego na realizację zadania z zakresu administracji rządowej nie stanowi obiektywnej przeszkody do merytorycznego rozpoznania sprawy uznał WSA w Białymstoku.