Odpowiedź
Nieprzedstawienie opinii traktowane jest jako rezygnacja z prawa do jej wyrażenia.
Uzasadnienie
Stosownie do zapisu art. 19 ust. 2 ustawy z dnia 23 maja 1991 r. o związkach zawodowych (tekst jedn.: Dz. U. z 2001 r. Nr 79, poz. 854 z późn. zm.) - dalej u.z.z., organy władzy i administracji rządowej oraz organy samorządu terytorialnego kierują założenia albo projekty aktów prawnych do odpowiednich władz statutowych związku, określając termin przedstawienia opinii nie krótszy jednak niż 30 dni. Termin ten może zostać skrócony do 21 dni ze względu na ważny interes publiczny. Skrócenie terminu wymaga szczególnego uzasadnienia. Bieg terminu na przedstawienie opinii liczy się od dnia następującego po dniu doręczenia założeń albo projektu wraz z pismem określającym termin przedstawienia opinii.
Nieprzedstawienie opinii w wyznaczonym terminie uważa się za rezygnację z prawa jej wyrażenia. Stosownie do wyroku Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 1 grudnia 1995 r. (wyrok NSA z dnia 1 grudnia 1995 r. SA/Gd 1949/95, Lex nr 25732), nieprzedstawienie przez związek zawodowy w terminie 30 dni od dnia doręczenia projektu uchwały rady gminy zastrzeżeń powoduje, iż rada gminy nie ma obowiązku przeprowadzania dalszych konsultacji i uzgodnień, o jakich mowa w art. 19 ust. 3 u.z.z.
Brak opinii związku zawodowego ws. likwidacji szkoły traktowany jest jako rezygnacja z tego prawa
Jakie są skutki prawne sytuacji, gdy związek zawodowy nie przedstawił JST żadnej swojej opinii na temat uchwały dotyczącej zamiaru likwidacji placówki w ciągu 30 dni ani też nie przedstawił swojej opinii na temat uchwały o likwidacji placówki w ciągu 30 dni?