Ministerstwo Cyfryzacji zapewnia, że celem zmian jest uproszczenie i przyspieszenie obowiązkowej procedury.

Zgłasza mama albo tata

Dziecko zgłosić może każdy z rodziców, pod warunkiem, że posiada aktualny Profil Zaufania.

Jak informuje resort, po wejściu na stronę www.obywatel.gov.pl trzeba będzie wybrać konkretną usługę. Następnie zalogować się i potwierdzić, że jest się matką lub ojcem. System poprosi też o zweryfikowanie danych.

Podczas rejestracji należy podać m.in. nazwę szpitala, w którym dziecko przyszło na świat oraz wybrane imię. Konieczne będzie też - w celu weryfikacji - podanie numer aktu małżeństwa lub urodzenia, jeśli rodzice nie są w związku formalnym. Następnie trzeba będzie też wpisać adres pod którym chce się zameldować potomka i określić sposób odebrania dokumentów. Do wyboru jest skrzynka na ePUAP, odbiór osobisty lub tradycyjna przesyłka pocztą.

Na koniec, tuż przed podpisem, będzie możliwość sprawdzenia wniosku.

Odpis aktu urodzenia także mailem

W zależności od wybranej  przez rodzica opcji, odpis aktu urodzenia zostanie przesłany w wersji papierowej lub elektronicznej. Razem z nim przesłane zostanie powiadomienie o nadanym numerze PESEL oraz zaświadczenie o zameldowaniu.

Będą zmiany w PESEL - tzw. parentyzacja

Ministerstwo Cyfryzacji chce też jednoznacznego powiązania danych rodziców i dzieci w rejestrze PESEL. Przygotowało już zmiany polegające na tzw. parentyzacji. Numery PESEL rodziców pojawią się w danych gromadzonych przy akcie urodzenia dziecka oraz w rejestrze PESEL.

Nowe rozwiązanie ma obowiązywać od grudnia.