Parlament Europejski przegłosował we wtorek przepisy o mediach audiowizualnych. Dyrektywa będzie obejmowała nadawców, ale także platformy wideo na żądanie (VOD), serwisy takie jak Netflix, YouTube czy Facebook, jak również transmisje na żywo na platformach do udostępniania wideo.
To efekt porozumienie w tej sprawie, wypracowanego jeszcze w maju przez negocjatorów z PE, państw członkowskich i KE, zostało zatwierdzone na sesji plenarnej PE w Strasburgu 452 głosami za, przy 132 przeciw i 65 wstrzymujących się.
Regulacje mają przede wszystkim wzmacniać ochronę nieletnich w świecie cyfrowym. Zgodnie z dyrektywą nadawcy będą musieli skuteczniej zwalczać mowę nienawiści, zabronione będą treści propagujące przemoc czy terroryzm. Autorzy przepisów podkreślają jednak, że nie ma mowy o prewencyjnym sprawdzaniu treści.
Platformy do udostępniania filmów będą za to odpowiedzialne za szybkie reagowanie, gdy treść zostanie zgłoszona lub oznaczona przez użytkowników jako szkodliwa. Muszą też stworzyć łatwy w użyciu i skuteczny mechanizm zgłaszania nieodpowiednich treści.
Nowe prawo zawiera także ścisłe zasady dotyczące reklamy lub lokowania produktu w programach telewizyjnych dla dzieci lub treści na platformach wideo na żądanie. Wprowadzone zostaną obostrzenia dotyczące reklam niezdrowej żywności lub napojów w przypadku programów dla najmłodszych. Lokowanie produktu i telezakupy będą zabronione w programach dla dzieci.
Przepisy przewidują również, że mają powstać mechanizmy ochrony danych osobowych dzieci gwarantujące, że dane gromadzone przez dostawców mediów audiowizualnych nie będą przetwarzane do celów komercyjnych, w tym profilowania i reklamy behawioralnej.
Dyrektywa zakłada też limity dotyczące czasu wyświetlania reklam. W godzinach 6-18 będą one mogły stanowić 20 proc. czasu antenowego, przy czym nadawcy będą mogli elastycznie dostosować czas, w którym będą te treści nadawali. Również w godzinach 18-24 reklama będzie mogła zajmować maksymalnie 20 proc. czasu antenowego.