W Black Friday (Czarny Piątek, w tym roku wypada właśnie 23 listopada) czy Cybermonday (Cyberponiedziałek) warto pamiętać, że niezależnie od tego, czy kupujemy towar w cenie promocyjnej, regularnej, u polskiego sprzedawcy, czy też zagranicą, na terenie całej Unii Europejskiej obowiązują jednolite przepisy konsumenckie. Na przykład jeśli cena przy kasie okaże się wyższa niż na wywieszce na półce lub na metce, klient ma prawo kupić towar w korzystniejszej cenie. A na wyprzedażach takie sytuacje zdarzają się dość często. Co można zrobić, gdy towar ma wady lub przestał się podobać?
Cena promocyjna: 44.1 zł
|Cena regularna: 49 zł
|Najniższa cena w ostatnich 30 dniach: zł
Prawo do reklamacji
Kupujący na wyprzedaży ma prawo do reklamacji. Jeżeli produkt ma wadę, można go zwrócić do sprzedawcy w ciągu 2 lat od dnia wydania. Można też żądać naprawy lub wymiany towaru, obniżenia ceny. Przedsiębiorca musi rozpatrzyć taką reklamację w ciągu 14 dni – jeśli nie dotrzyma terminu, przyjmuje się, że ją uznał. Jeśli wada jest istotna, można żądać odstąpienia od umowy. Aby zgłosić reklamację najlepiej posiadać dowód zakupu, np. paragon, potwierdzenie przelewu.
Nie zawsze z możliwością zwrotu
Nieco inaczej jest, gdy chcemy zwrócić towar kupiony w sklepie stacjonarnym, np. ubranie, bo jednak nam się nie podoba. Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów wyjaśnia, że jeżeli kupujemy stacjonarnie, taka możliwość zależy tylko od dobrej woli sprzedawcy. Dlatego warto zawsze upewnić się przed zakupem, czy dopuszczone są zwroty i na jakich zasadach. Sprzedawca bowiem sam określa warunki – może żądać dołączenia oryginalnego opakowania, metek, a w zamian zaproponować zwrot gotówki, bon podarunkowy lub wymianę towaru.
Zakupy w internecie nieco na innych prawach
Towar zakupiony przez internet można zwrócić bez podania przyczyny w ciągu 14 dni od momentu otrzymania. Trzeba tylko wypełnić i odesłać oświadczenie o odstąpieniu od umowy. Sprzedawcy internetowi powinni udostępniać wzór takiego oświadczenia na swojej stronie lub dodawać do przesyłki. Można również napisać je samodzielnie i wysłać np. e-mailem. Własnoręcznie napisane nie pozbawia prawa do odstąpienia od umowy.
Jeżeli sprzedawca nie poinformował o prawie do odstąpienia, termin ten wydłuża się do 12 miesięcy. Przedsiębiorca ma obowiązek zwrócić wszystkie dokonane płatności, w tym koszty najtańszego sposobu dostarczenia rzeczy, jaki oferuje. UOKiK zastrzega, że zwracany towar nie powinien nosić śladów użytkowania. I o ile sprawdzenie przesyłki przy kurierze nie jest obowiązkowe, to może pomóc w późniejszym dochodzeniu roszczeń.
Nie wszystko można zwrócić
UOKiK zastrzega, że nie wszystkie towary podlegają zwrotowi. - Ograniczenia dotyczą produktów posiadających krótki termin przydatności do użycia, towarów wyprodukowanych na specjalne zamówienie klienta (np. biżuteria z grawerem), nagrań dźwiękowych, wizualnych lub oprogramowania, których opakowanie zostało otwarte po dostarczeniu, a także usług w zakresie zakwaterowania, wypoczynku (np. pobyt w spa), biletów na koncerty czy wydarzenia sportowe oraz usług dotyczących przewozu osób (np. bilet lotniczy) - wylicza urząd. Jak podkreśla, koszty zwrotu towaru ponosi konsument, chyba że przedsiębiorca go o tym nie poinformował lub zgodził się ponieść je samodzielnie.
Uwaga na podjerzanych sprzedawców
Urząd zaleca też ostrożność przed zakupami towarów z Azji. - Istnieje wiele e-sklepów, które oferują produkty z Azji (głównie sprzęt elektroniczny) po niższych cenach. Jednocześnie tłumaczą jednak, że nie są sprzedawcą, odsyłając w razie problemów konsumenta do dostawcy z Azji - zaznacza UOKiK. Aby ustrzec się przed praktyką dropshippingu, warto sprawdzić, czy regulamin sprzedawcy nie zawiera poniższych sformułowań: sprzedawca towaru z Azji, wysyłka w 24 h, nasz magazyn znajduje się na terenie Singapuru, sklep jest platformą sprzedażową kojarzącą kupującego i dostawcę, z przyczyn niezależnych od sprzedawcy, czas ten może wydłużyć się nawet do 40 dni roboczych. NIe warto też robić zakupów w sklepie, w którym na stronie nie ma podanych danych kontaktowych.
Tradycja z USA
Black friday obchodzony jest następnego dnia po Święcie Dziękczynienia – w tym roku przypada 23 listopada. Teoretycznie dotyczy sklepów stacjonarnych, ale w praktyce biorą w nim udział również e-sklepy. Cyber Monday (Cyberponiedziałek) natomiast dotyczy sklepów internetowych. W tym roku wypada w poniedziałek, 26 listopada. Zwyczaj organizowania przez sklepy wyprzedaży wywodzi się ze Stanów Zjednoczonych, ale zyskuje coraz większą popularność w Europie, w tym Polsce.
Warto przeczytać: