Netflix jako pierwszy serwis streamingowy w Polsce, pod koniec listopada ogłosił pilotaż nowego systemu dodatkowych wynagrodzeń dla twórców popularnych lokalnych produkcji. - Jest to program bazujący na rozwiązaniach z powodzeniem wdrożonych już w innych krajach europejskich - zadeklarowała firma. Jednak Stowarzyszenie Filmowców Polskich negatywnie oceniło to rozwiązanie, określając ją jako "próbę sabotażu przez streamingowego giganta bardzo dobrych rozwiązań systemowych".
Również Gildia Scenarzystów Polskich zwróciła uwagę, że tego typu pomysły, zapewniające dodatkową gratyfikację najlepszym produkcjom, nie mogą "w sposób sprawiedliwy zastąpić przygotowanych przepisów" i wskazała na potrzebę szybkiego uchwalenia noweli ustawy o prawie autorskim, przygotowanej przez MKiDN i "szeroko zaopiniowanej w środowisku twórczym".

USTAWA z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych >>>

Czytaj: Resort kultury: To nie nasza wina, że platformy streamingowe nie wypłacają tantiem>>

Nowelizacja prawa autorskiego pilnie potrzebna

W poniedziałek Gildia Polskich Reżyserów Dokumentalnych i Stowarzyszenie Kobiet Filmowców we wspólnym oświadczeniu podkreśliły "konieczność pilnej nowelizacji ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych, która wprowadza tantiemy za wykorzystywanie filmów w internecie", popierając "w tym zakresie stanowisko prezesa Stowarzyszenia Filmowców Polskich Jacka Bromskiego oraz innych organizacji filmowych". - Wierzymy, że zawarte w projekcie ustawy rozwiązania systemowe, zapewniające tantiemy dla wszystkich twórców, nie są w żaden sposób zagrożone, a grudniowa wizyta szefa Netflixa w Polsce nie opóźni tempa przyjmowania nowych przepisów. Zwracamy przy tym uwagę, że w trakcie konsultacji międzyresortowych, do obecnego kształtu najistotniejszego dla filmowców art. 70, żadne z ministerstw nie wniosło żadnych uwag - napisano.

Filmowcy są zdania, że "rozwiązanie systemowe to jedyny sposób na zapewnienie odpowiedniego, proporcjonalnego i niezrzekalnego wynagrodzenia za eksploatację filmów w internecie, a także sposób na najpełniejszą implementację unijnej dyrektywy o prawie autorskim na jednolitym rynku cyfrowym". - To kwestia elementarnej sprawiedliwości wobec innych uczestników rynku. Tantiemy wypłacają już kina i telewizje – dlaczego platformy streamingowe, od lat rosnące w siłę kosztem tradycyjnych mediów, miałyby być faworyzowane przez polskie prawo? - stwierdzili.

Czytaj w LEX: Odpowiedzialność za plagiat dzieł projektowych >>>

Czytaj w LEX: Downgrade - zwiastun gry a finalny produkt - rozważania z perspektywy prawa o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji >>>

Czytaj w LEX: Czy film fabularny jest sposobem rozpowszechnienia scenariusza filmowego (w rozumieniu ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych)? >>>
ks/pap