Prezydent podpiał ustawę z 30 sierpnia 2019 r. o lotach najważniejszych osób w państwie. Tzw. ustwa o lotach VIP-ów ma obowiązywać po 14 dni od dniach od ogłoszenia w Dzienniku Ustaw. Z tym, że regulacje dotyczące Centralnego Rejestru Lotów o statusie HEAD wejdą w życie sześć miesięcy później.
Nowe przepisy potwierdzają dotychczasową praktykę organizowania lotów najważniejszych osób w państwie, która ma regulować, jakie loty mają status HEAD, przez co pozbyto by się zarzutów potencjalnej niezgodności z prawem. Eksperci z Sieci Obywatelskiej Watchdog Polska uważają, że przy okazji zaproponowano możliwość bezterminowego utajnienia informacji o lotach ze względu na ważny interes państwa lub bezpieczeństwo „najważniejszej osoby”. – To duże zagrożenie dla jawności - twierdzi Tomasz Wilk z Fundacji.
Czytaj: Ustawa o lotach VIP-ów - Sejm uchwalił zmiany
Zdaniem wiceszefa Kancelarii Prezesa Rady Ministrów Pawła Szrota, który przemawiał w Senacie - przeciwnie - przepisy dotyczące lotów najważniejszych osób w państwie pozwolą wyjaśnić wszystkie wątpliwości co do udziału określonych osób w delegacji już na etapie organizacji lotu.
Szybkie uchwalenie
Po aferze związanej z ujawnieniem dużej liczby lotów najważniejszych osób w państwie, tym ówczesnego Marszałka Sejmu RP – Marka Kuchcińskiego ustawę Sejm uchwalił w ekspresowym tempie: 27 sierpnia 2019 r. projekt wpłynął do Sejmu, 29 sierpnia 2019 r. odbyło się pierwsze czytanie, kolejnego dnia – drugie czytanie, praca w komisjach i trzecie czytanie, po którym projekt trafił do Senatu.
Zakres misji
Regulacje dotyczą zasad tworzenia delegacji podczas wyjazdów w misjach oficjalnych. Członkami tychże delegacji mogą być posłowie, senatorowie, przedstawiciele władz publicznych oraz eksperci, jak również członkowie rodziny, „jeżeli ich udział w delegacji jest podyktowany oficjalnym charakterem zadań realizowanych w jej trakcie” (art. 3 ust. 1-3 ustawy).
Centralny Rejestr Lotów
Ustawa tworzy Centralny Rejestr Lotów, który ma być prowadzony przez szefa Kancelarii Prezesa Rady Ministrów oraz zawierać informacje o dacie lotu, miejscach startu, lądowania i międzylądowań, jak również imiona i nazwiska pasażerów lotów.
Dane te mają przekazywać w ciągu 5 dni od dnia zakończenia lotu Szefowie Kancelarii:
- Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej,
- Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej,
- Senatu Rzeczypospolitej Polskiej oraz
- Prezesa Rady Ministrów.
Z kolei w ciągu 2 dni od zakończenia lotu MON przekazuje szefom wskazanych kancelarii informacje dotyczące wykorzystywanych samolotów wojskowych – polskich lub wojsk sojuszniczych.
Dokumenty stanowiące podstawę wpisów w Rejestrze przechowuje się przez 5 lat od końca roku kalendarzowego, w którym dokonano wpisu (art. 7 ust. 6 ustawy).
Zdaniem Tomasza Wilka 5-letni okres sprawi, że na społeczną kontrolę lotów ustępującego Prezydenta RP nie byłoby wiele czasu. Trudno też będzie porównać skalę podróżowania przez obecnych decydentów z praktyką z poprzednich kadencji.
Ograniczenie jawności
Przekazując do Rejestru dane o lotach, Minister Obrony Narodowej oraz Szefowie Kancelarii Sejmu i Senatu mogą wnioskować o wyłączenie wskazanych danych z publicznego udostępnienia, ze względu na ważny interes państwa lub bezpieczeństwo „najważniejszej osoby” (art. 8 ust. 1).
Szef Kancelarii Prezesa Rady Ministrów, z własnej inicjatywy lub na wniosek, może wyłączyć dane o lotach z publicznego udostępnienia, ze względu na ważny interes państwa lub bezpieczeństwo osoby (art. 8 ust. 2).
Natomiast szef Kancelarii Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej, gdy przekazuje dane do rejestru lotów, sam określa, które dane są wyłączone z publicznego udostępnienia ze względu na ważny interes państwa lub bezpieczeństwo „najważniejszej osoby”.
Wątpliwości co do zgodności z art. 61 ust. 1-3 Konstytucji RP budzi to, że, wyłączenie tych informacji następuje bez jakichkolwiek ograniczeń czasowych. A co więcej, dane w rejestrze, są przechowywane jedynie przez 5 lat.
Jednak nie przewiduje się żadnego trybu kwestionowania dokonanego wyłączenia z publicznego udostępnienia.
Propozycje Sieci Obywatelskiej
Sieć obywatelska przedstawiła Senatowi RP propozycje zmiany ustawy, takie jak:
- wydłużenie terminu przechowywania danych w rejestrze, jak również danych służących do dokonania wpisu, do co najmniej 10 lat;
- wykreślenie art. 8 ust. 1-3 ustawy, jako przepisów zbędnych, dotyczących zagadnień uregulowanych w ustawie o ochronie informacji niejawnych, a nadto jako mogących wprowadzić w praktyce trudności w uzyskiwaniu informacji publicznej;
- wykreślenie art. 8 ust. 4 ustawy jako regulacji zbędnej, wprowadzającej nieuzasadnione ograniczenie co do wnioskowania, a nadto jako regulacji prowadzącej do wątpliwości interpretacyjnych;
- nałożenie na szefa Kancelarii Prezesa Rady Ministrów obowiązek publikowania w Biuletynie Informacji Publicznej Centralnego Rejestru Lotów, jak również obowiązek bieżącej aktualizacji rejestru.
Senat nie poparł jednak tych poprawek. Teraz ustawa czekan na publikację.
-KSIAZKA_HTML-]