Stanowisko takie ogłoszono po XXIX Zgromadzeniu Ogólnym Związku Powiatów Polskich, które miało miejsce klika dni temu w Karpaczu.
Jego autorzy przypominają, że od kilku lat zwracają uwagę na kluczową rolę transportu zbiorowego na poziomie ponadgminnym i międzygminnym w likwidacji tzw. białych plam transportowych. Stwierdzają, że z zadowoleniem przyjmują proponowane we wniesionym do Sejmu projekcie ustawy zwiększenie budżetu Funduszu rozwoju przewozów autobusowych o charakterze użyteczności publicznej do kwoty miliarda złotych. - Niestety, samo podniesienie kwot nie może stanowić o funkcjonalności i efektywności tego systemu - oceniają.
Czytaj też: Plan zrównoważonego rozwoju publicznego transportu zbiorowego >>
Ważne dojazdy do pracy, szkół, lekarzy
Autorzy opinii twierdzą, że niezaspokojone potrzeby komunikacyjne dotyczą przede wszystkim połączeń w ramach obszarów funkcjonalnych miast powiatowych – a więc między gminami wiejskimi, a stanowiącą centralny ośrodek społeczno-gospodarczy gminą miejską. Dotyczy to głównie możliwości dojazdu do miejsc pobierania nauki w szkołach ponadpodstawowych, miejsca pracy czy miejsca świadczenia istotnych usług publicznych (np. szpitale, oddziały instytucji publicznych). - Wobec tego szczególnie silne wsparcie winno być kierowane do organizatorów publicznego transportu zbiorowego na poziomie powiatowym i międzygminnym. Stanowiłoby to też impuls do współpracy w tym zakresie między poszczególnymi jednostkami samorządu terytorialnego i obniżania kosztów. Ułatwiałoby to również komunikację między poszczególnymi gminami - czytamy w stanowisku.
Czytaj też: Fundusz Rozwoju Przejazdów Autobusowych w pytaniach i odpowiedziach >>
Apel o zmiany w finansowaniu
Zgromadzenie Ogólne Związku Powiatów Polskich apeluje więc o modyfikację zasad przyznawania środków z Funduszu poprzez zmianę w projekcie dodawanego do ustawy z 16 maja 2019 r. o Funduszu rozwoju przewozów autobusowych o charakterze użyteczności publicznej przepisu art. 11a ust. 2 w sposób, który pierwszeństwo w dotacji dawałby związkom powiatowo-gminnym, a następnie związkom międzygminnym i powiatom. I zaznacza, że nie przekreślałoby to w żaden sposób otrzymania dotacji przez pojedyncze gminy, które organizowałyby transport, ale promowałoby organizację linii na dłuższych dystansach, z większą liczbą przystanków, a przez to obejmujących większy teren. - Byłaby to rzeczywista realizacja polityki likwidacji białych plam transportowych - napisano w stanowisku Związku Powiatów Polskich.
Czytaj także: Związki powiatowo-gminne mogą lepiej zlikwidować białe plamy komunikacyjne>>
Cena promocyjna: 90.3 zł
Cena regularna: 129 zł
Najniższa cena w ostatnich 30 dniach: 103.2 zł
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Linki w tekście artykułu mogą odsyłać bezpośrednio do odpowiednich dokumentów w programie LEX. Aby móc przeglądać te dokumenty, konieczne jest zalogowanie się do programu. Dostęp do treści dokumentów w programie LEX jest zależny od posiadanych licencji.