Każdego dnia czytamy i udostępniamy innym treści. W mediach społecznościowych spotykamy się zarówno z faktami, jak i opiniami. Pośród nich znajdują się również treści dezinformacyjne. Mogą one wprowadzić w błąd i wpływać na nasze zachowanie czy postrzeganie konkretnych spraw. Dzielenie się informacjami bez sprawdzenia ich wiarygodności może być szkodliwe. Pokazała to np. dezinformacja dotycząca wojny w Ukrainie. Stąd przygotowana i koordynowana przez NASK kampania przeciwdziałania dezinformacji w internecie, która pod hasłem „Sprawdź, zanim udostępnisz”, prowadzona jest przy współpracy z Ministerstwem Cyfryzacji oraz brytyjską rządową jednostką Government Communications Service International (GCSI), która zajmuje się komunikacją społeczną.

Akcja uświadamia zagrożenia związane z machinacjami informacyjnymi, pokazuje metody oraz konsekwencje fałszywych przekazów, przybliża sposoby ich neutralizacji, opisuje przypadki dezinformacji w Polsce.

Kampania jest prowadzona w mediach społecznościowych i ma na celu przede wszystkim upowszechnienie prostej metody, która może ograniczyć liczbę krążących w nich fake newsów będących często bronią w atakach dezinformacyjnych. Jest pomocna w rozpoznawaniu fałszu i mistyfikacji.

 

Nowość
Prawo deliktowe wobec nowych technologii
-80%

Cena promocyjna: 49.8 zł

|

Cena regularna: 249 zł

|

Najniższa cena w ostatnich 30 dniach: 74.7 zł


7 kroków, by zweryfikować prawdziwość treści

Metoda składająca się z siedmiu kroków nawiązuje do hasła przewodniego kampanii i nosi nazwę SPRAWDŹ. Każda litera tej nazwy oznacza czynność, którą należy wykonać, by zweryfikować prawdziwość treści, z którą mamy do czynienia. Szczegóły dotyczące tej techniki znajdują się na specjalnie przygotowanej stronie internetowej sprawdzam.info.

Przed udostępnieniem wątpliwego lub kontrowersyjnego materiału warto więc sprawdzić, w jakim stopniu angażuje on emocje, czy nie ma na celu dzielić i podżegać, czy spełnia warunki logiki i czy nie został poddany dekontekstualizacji. Istotne są także pochodzenie informacji oraz jej autorstwo.

Jak informuje Ministerstwo Cyfryzacji, kampania będzie miała kolejne odsłony. Przed i po niej zostaną przeprowadzone badania świadomości społecznej na temat dezinformacji.

Czytaj też: Szkoła powinna uczyć tolerancji i walki z hejtem >