Zapowiedzi przygotowania odpowiednich przepisów pojawiły się już na początku 2019 roku, ale w połowie maja tego roku opublikowano na stronach Rządowego Centrum Legislacji projekt ustawy. Według projektu użytkowników hulajnóg miałyby obowiązywać te same zasady ruchu drogowego jak rowerzystów, co oznaczałoby, że takim pojazdem będzie można poruszać się głównie po ścieżkach rowerowych.
Czytaj: Jest projekt - hulajnoga elektryczna jak rower >>
Ministrowi zależy na rozwiązaniu problemu
- Zależy nam na tym, aby poziom bezpieczeństwa na polskich drogach i chodnikach był jak najwyższy. Dzisiaj stan prawny hulajnóg elektrycznych jest nieuregulowany. To stwarza zagrożenie dla pieszych. Musimy podjąć to wyzwanie. Dzisiaj, zgodnie z obietnicą, prezentujemy nasze propozycje – mówił wtedy minister infrastruktury Andrzej Adamczyk. - Nowe technologie stawiają nowe wyzwania. Chcemy, aby prawo nadążało za zmieniającym się światem. Dlatego nowe przepisy określają ramy, w ramach których mogą funkcjonować nie tylko hulajnogi elektryczne, ale i wszystkie urządzenia transportu osobistego, które już się pojawiły i które w przyszłości mogą się pojawić – wtórował mu wiceminister Rafał Weber.
Czytaj w LEX: Status prawny hulajnóg elektrycznych i ich użytkowników – projektowane rozwiązania i wzorce zagraniczne >
Kolejna ofiara
O tym jakie zagrożenie wiążą się z nieodpowiedzialnym użytkowaniem hulajnóg świadczy podana 15 lipca br. informacja, że w szpitalu zmarła kobieta, która ucierpiała w wypadku na elektrycznej hulajnodze, do którego doszło pod koniec czerwca. Do wypadku doszło w nocy 30 czerwca na ulicy Mokotowskiej. Elektryczną hulajnogą podróżowały dwie osoby. Dziewczyna stała z przodu, a chłopak z tyłu. Jak informowała wcześniej policja, w pewnym momencie kobieta nie zapanowała nad pojazdem i hulajnoga wywróciła się.
Sprawdź w LEX: Jakie obowiązki ciążą na pracodawcy, który zamierza powierzyć pracownikom hulajnogi do celów służbowych? >
Zapowiedź nowelizacji Prawa o ruchu drogowym
29 maja 2019 r. Departament Transportu Drogowego Ministerstwa Infrastruktury poinformował RPO, że planuje w najbliższym czasie nowelizację Prawa o ruchu drogowym, z uwagi na wzrastającą popularność urządzeń transportu osobistego z napędem elektrycznym oraz wątpliwości prawne związane z korzystaniem z nich.
Sprawdź w LEX: Jakie środki ochrony indywidualnej powinni stosować pracownicy poruszający się po hali magazynowej na hulajnodze? >
Departament prowadził wtedy prace analityczne, niezbędne do zainicjowania odpowiednich zmian legislacyjnych. Wskazano, że chodzi o uregulowanie:
- statusu prawnego urządzeń transportu osobistego, a tym samym – kierującego nimi użytkownika;
- części drogi przeznaczonych dla ruchu tych urządzeń;
- ich dopuszczalnej prędkości;
- uprawnień oraz minimalnego wieku osób poruszających się przy ich użyciu.
Sprawdź również książkę: Prawo o ruchu drogowym >>
Kiedy koniec prac nad projektem?
Z informacji udzielonych RPO 29 lipca 2019 r. wynikało, że resort infrastruktury opracował projekt ustawy o zmianie ustawy Prawo o ruchu drogowym oraz że włączono go do Wykazu prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów (nr UD564). Według informacji z Biuletynu Informacji Publicznej Rządowego Centrum Legislacji został on skierowany do uzgodnień międzyresortowych i konsultacji publicznych. Kilkadziesiąt podmiotów zgłosiło do niego uwagi. Od listopada 2019 r. zaprzestano jednak dalszych prac nad projektem.
Sprawdź w LEX: Czy zakup hulajnogi elektrycznej można zaliczyć w koszty podatkowe prowadzonej działalności? >