Rada przyjęła oświadczenie w sprawie niedawnego wyroku Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE) C-817/19. Trybunał wypowiedział się w nim na temat wykorzystywania danych przelotu pasażera (PNR) w celu zapobiegania przestępstwom terrorystycznym i poważnej przestępczości, ich wykrywania, prowadzenia postępowań przygotowawczych w ich sprawie i ich ścigania.

Czytaj: TSUE: Dane pasażerów można przetwarzać w związku z zagrożeniami>>

Istotne ograniczenia przetwarzania danych osobowych

TSUE 21 czerwca 2022 r., na wniosek belgijskiego Trybunału Konstytucyjnego, wydał wyrok w sprawie dyrektywy (UE) 2016/681 z 27 kwietnia 2016 r. Chociaż TSUE stwierdził, że ważność dyrektywy (UE) 2016/681 nie została naruszona, to orzekł on jednocześnie, że w celu zapewnienia zgodności z Kartą praw podstawowych Unii Europejskiej (Kartą) dyrektywę (UE) 2016/681 należy interpretować w ten sposób, że obejmuje ona istotne ograniczenia przetwarzania danych osobowych. Niektóre z tych ograniczeń obejmują stosowanie systemu PNR wyłącznie do przestępstw terrorystycznych i poważnej przestępczości, które mają obiektywny związek z przewozem pasażerów drogą powietrzną, oraz brak masowego stosowania ogólnego pięcioletniego okresu przechowywania danych osobowych wszystkich pasażerów.

 

Cena promocyjna: 69.3 zł

|

Cena regularna: 99 zł

|

Najniższa cena w ostatnich 30 dniach: 79.2 zł


W większości państw przepisy niezgodne z dyrektywą

Interpretacja proponowana przez TSUE znacznie zawęża sposoby przetwarzania danych dotyczących przelotu pasażera przez państwa członkowskie UE. EROD uważa za prawdopodobne, że obecne przetwarzanie danych PNR w wielu, jeśli nie większości państw członkowskich, nie jest całkowicie zgodne z dyrektywą (UE) 2016/681 zgodnie z wykładnią TSUE. Systemy PNR w całej UE mogą zatem na co dzień nieproporcjonalnie ingerować w prawa podstawowe osób, których dane dotyczą.

EROD wezwała państwa członkowskie UE do podjęcia wszelkich niezbędnych kroków na szczeblu ustawodawczym lub administracyjnym w celu zapewnienia zgodności ich krajowej transpozycji i wdrożenia dyrektywy (UE) 2016/681 z Kartą zgodnie z wykładnią TSUE. Zdaniem EROD organy ochrony danych są w pełni właściwe do badania zgodności z unijnymi wymogami ochrony danych na szczeblu krajowym. 

Czytaj w LEX: Ochrona praw pasażerów w transporcie autobusowym i autokarowym w przypadku odwołania lub opóźnienia usługi transportowej - uprawnienia wynikające z rozporządzenia UE nr 181/2011 >>>