Nawet w przypadku przyjęcia poglądu przeciwnego i uznania, że tego rodzaju inwestycje przekraczają zakres zwykłego zarządu nie jest wymagana w takim przypadku indywidualna zgoda wszystkich współwłaścicieli, ale uchwała, jaka w tym przedmiocie powinna zostać przez nich podjęta.
Prezes UKE przedstawił stanowisko dotyczące interpretacji przepisów art. 30 i 33 ustawy z dnia 7 maja 2010 r. o wspieraniu rozwoju usług i sieci telekomunikacyjnych (Dz. U. Nr 106, poz. 675, zwana dalej „ustawą szerokopasmową").
W przypadku dostępu do nieruchomości ujętego w art. 33 ust. 1 ustawy szerokopasmowej jak i dostępu do budynku lub miejsca w budynku ujętego w art. 30 ust. 1 tej ustawy, krąg podmiotów zobowiązanych do zapewnienia dostępu jest taki sam. W każdym z tych przypadków zobowiązanymi są właściciel, użytkownik wieczysty lub zarządca nieruchomości.
Odmiennie natomiast przedstawia się krąg podmiotów uprawnionych do wystąpienia z żądaniem zapewnienia dostępu. W przypadku dostępu do nieruchomości uregulowanego w art. 33 ust. 1 ustawy szerokopasmowej uprawnionymi w tym zakresie będą operatorzy, podmioty wskazane w art. 4 pkt 1, 2, 4, 5 i 8 ustawy z dnia 16 lipca 2004 r. - Prawo telekomunikacyjne (Dz. U. Nr 171, poz. 1800 z późn. zm.) oraz jednostki samorządu terytorialnego. W przypadku zaś obowiązku zapewnienia dostępu do budynku lub miejsca w budynku uregulowanego postanowieniem art. 30 ust. 1 ustawy szerokopasmowej podmiotem uprawnionym, któremu taki dostęp powinien zostać umożliwiony jest przedsiębiorca telekomunikacyjny, który doprowadził publiczną sieć telekomunikacyjną do nieruchomości.
W przypadku dostępu do nieruchomości, gdy właściciel, użytkownik wieczysty bądź zarządca nieruchomości nie zawrze z wnioskującym, uprawnionym podmiotem umowy regulującej warunki korzystania z nieruchomości istnieje możliwość uzyskania takiego dostępu na drodze administracyjnej. Na mocy art. 124 ust. 1b ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami (Dz. U. z 2010 r. Nr 102, poz. 651 z późn. zm.) decyzja starosty ograniczająca sposób korzystania z nieruchomości przez udzielenie zezwolenia na umieszczanie urządzeń łączności publicznej jest wydawana w uzgodnieniu z Prezesem UKE.
W wypadku dostępu do budynku czy też miejsca w budynku, w którym zbiegają się kable doprowadzone do lokalu w tym budynku w celu zapewnienia telekomunikacji, dostęp do budynku obejmuje nadto prawo wejścia na nieruchomość gruntową. Nie może bowiem ulegać wątpliwości, że w ramach zapewnienia dostępu do budynku właściciel, użytkownik wieczysty lub zarządca nieruchomości, do której publiczna sieć telekomunikacyjna została doprowadzona będzie zobowiązany zapewnić także możliwość faktycznego dojścia do tego budynku. W sytuacji, gdy przedsiębiorca telekomunikacyjny (podmiot uprawniony, o którym mowa w art. 30 ust. 1 ustawy szerokopasmowej) żąda dostępu do budynku, przy czym do realizacji tego przedsięwzięcia konieczne jest przejście przez nieruchomość gruntową sąsiednią, to do przejścia przez nieruchomość gruntowa sąsiednią należy stosować tryb określony w art. 33 ustawy szerokopasmowej.
W wypadku dostępu do kanalizacji kablowej lub dostępu do kabla telekomunikacyjnego warunki dostępu do budynku, miejsca w budynku, kanalizacji kablowej lub kabla określać powinna umowa zawarta między przedsiębiorcą telekomunikacyjnym a odpowiednio właścicielem, użytkownikiem wieczystym lub zarządcą nieruchomości, właścicielem istniejącej kanalizacji kablowej lub właścicielem kabla doprowadzonego do budynku lub rozprowadzonego w budynku. W przypadku, gdy nie dojdzie do zawarcia umowy w terminie 30 dni od dnia wystąpienia przez przedsiębiorcę telekomunikacyjnego z wnioskiem o jej zawarcie, każda ze stron może zwrócić się do Prezesa UKE z wnioskiem o wydanie decyzji w sprawie zapewnienia dostępu do budynku (miejsca w budynku, kanalizacji kablowej lub kabla).
Na podstawie: www.uke.gov.pl, stan z dnia 14 grudnia 2010 r.
Opracowanie: Wojciech Kowalski, RPE WKP
Artykuł pochodzi z Serwisu Samorządowego www.lex.pl/samorzad