To właśnie szef polskiej Policji, trzy dni temu podpisał porozumienie z obsługującą Telefon Fundacją Dzieci Niczyje. W ramach porozumienia ustalono procedury interwencji Policji w wypadkach związanych z zagrożeniem życia i zdrowia osób dzwoniących pod numer 116 111.
Spotkanie poprowadziła aktorka Małgorzata Ostrowska-Królikowska, a psycholog z Fundacji Dzieci Niczyje - Marta Skierkowska - zaprezentowała genezę numeru 116 111, przedstawiając podstawowe informacje dotyczące bezpłatnego Telefonu Zaufania dla Dzieci i Młodzieży.
Główni partnerzy akcji gratulowali przedstawicielom Fundacji wyrażając nadzieję, że uruchomienie Telefonu przyczyni się do poprawy bezpieczeństwa dzieci i młodzieży w naszym kraju.
Wicepremier Grzegorz Schetyna zapewnił, że resort spraw wewnętrznych i administracji będzie w dalszym ciągu wspierał ideę Telefonu.
- Ogromnie się cieszę, że możemy się spotkać i wyrazić poparcie dla dobrego pomysłu. -powiedział m.in. Grzegorz Schetyna. - Tego typu inicjatywy zawsze są cenne. Wszystkim przyświeca ten sam szlachetny cel - pomagać dzieciom. To nasza wspólna satysfakcja. Warto pamiętać, że przy dobrych emocjach najważniejsza będzie efektywna praca z młodymi ludźmi potrzebującymi pomocy. Telefon będzie służył także zwalczaniu przemocy domowej i choć z założenia anonimowy, będzie obszarem spotkania i prawdziwej rozmowy.
Wicepremier podkreślił, że dla dobra wspólnego, razem pracowały trzy sektory: biznes, organizacja pozarządowa i administracja.
- Rząd popiera takie inicjatywy, jest to dobry znak naszego czasu. Serdecznie gratuluję, mam nadzieję, że wspólny pomysł okaże się strzałem w "dziesiątkę" - dodał Wicepremier.
Minister Edukacji Narodowej - Pani Katarzyna Hall przypomniała, że Fundacja Dzieci Niczyje jest wypróbowanym partnerem społecznym i wie jak pomagać polskim dzieciom.
- Przykład Telefonu pokazuje, że wszyscy współpracujemy na rzecz bezpiecznej i przyjaznej szkoły - powiedziała m.in. Katarzyna Hall.
Gorącym orędownikiem pomysłu okazał się również Marek Michalak - Rzecznik Praw Dziecka, który przy okazji poinformował o uruchomieniu interwencyjnego telefonu RPD.
Jarosław Bauc podkreślił znakomitą współpracę Polkomtela, MSWiA oraz Fundacji Dzieci Niczyje. Udział swojej firmy w przedsięwzięciu jako głównego sponsora i partnera technologicznego określił jako zaszczyt i obowiązek.
- To nie jest pierwszy projekt Plusa na rzecz bezpieczeństwa, a wielu tragedii udało się uniknąć dzięki dobrej współpracy z partnerami społecznymi - powiedział m.in. Jarosław Bauc.
Wyraźnie wzruszona Dyrektor Fundacji Dzieci Niczyje - Pani Monika Sajkowska - podziękowała za powierzenie Fundacji realizacji działania Telefonu Zaufania dla Dzieci i Młodzieży.
- Cieszymy się, że możemy rozpocząć kolejne działanie na rzecz pomocy dzieciom. Jest to dla nas wielkie wyzwanie i wymaga od wszystkich stałej troski. Emocjami, które nam dziś towarzyszą są duma i wdzięczność.
Na zakończenie spotkania odbył się krótki występ artystyczny dzieci z Niepublicznej Szkoły Muzycznej I Stopnia "JAMA".
Pierwszy w Polsce, bezpłatny, ogólnopolski Telefon Zaufania dla Dzieci i Młodzieży 116 111 został oficjalnie uruchomiony w czwartek 6 listopada 2008 r. o godz. 1200.
Obsługą Telefonu zajmuje się Fundacja Dzieci Niczyje, istniejąca od 1991 r. Szybkie i sprawne uruchomienie numeru było możliwe dzięki współpracy Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji, Prezesa Urzędu Komunikacji Elektronicznej, Fundacji Dzieci Niczyje oraz Polkomtel S.A., operatora sieci Plus, Oficjalnego Sponsora i Partnera Technologicznego. Telefon zaufania 116 111 będzie służyć młodzieży i dzieciom potrzebującym wsparcia, opieki i ochrony. Zapewni dzwoniącym kontakt z fachowcami w trudnych dla nich sytuacjach.
- Dzieci będą mogły dzwonić ze wszystkimi problemami. Podobne telefony zaufania działają już w Czechach, na Słowacji, w Rumunii i na Węgrzech, polski telefon będzie piąty - powiedziała nam m.in. Monika Sajkowska Dyrektor Fundacji Dzieci Niczyje. - Aby dotrzeć do dzieci, w szkołach będą rozdawane materiały promocyjne, w prasie i na stronach internetowych pojawią się reklamy Telefonu.
W praktyce rozmawiać z dziećmi będzie siedmiu konsultantów z Fundacji, pedagodzy i psychologowie zapewnią doraźną pomoc psychologiczną i pomogą rozwiązać problemy osób dzwoniących. Z analizy działań podobnych linii, np. na Węgrzech, wiadomo, że główne problemy, z którymi zwracają się młode osoby dotyczą nieporozumień w rodzinach, kłopotów z rówieśnikami, problemami w szkole. Konsultanci będą mogli interweniować (np. wezwać Policję), jeśli uznają, że młody rozmówca znajduje się w sytuacji, która zagraża jego życiu lub zdrowiu. W innych krajach dzieci i młodzież dzwonią najczęściej, gdy mają problemy z przemocą wśród rówieśników i w rodzinie. Zwierzają się też z trudnych relacji z rodzeństwem albo z nastoletnich miłości. Dlaczego? Bo nie zawsze mogą znaleźć pomoc w swoim otoczeniu.
- W Polsce problemy będą podobne. Nie będziemy lekceważyć żadnego sygnału, bo nawet telefoniczny żart może być próbą nawiązania kontaktu przez osobę, która "testuje" swojego rozmówcę, za chwilę dzwoniąc z prośbą o pomoc - dodała Monika Sajkowska.
Linia 116 111 obsługiwana jest przez wykwalifikowanych psychologów i pedagogów, którzy potrafią rozmawiać z młodymi ludźmi o ich problemach i są w stanie udzielić im profesjonalnej porady w sytuacjach kryzysowych. Konsultanci telefonu zaufania 116 111 podejmą współpracę z ogólnopolską siecią instytucji i organizacji, które w razie potrzeby prowadzić będą interwencje w sprawach dzieci. W przypadku podejrzenia, że zdrowie lub życie dziecka jest poważnie zagrożone, konsultanci telefonu 116 111 uprawnieni są do inicjowania interwencji policyjnej dzięki wypracowanym procedurom współpracy w tym zakresie między Komendą Główną Policji, a Fundacją Dzieci Niczyje.
W pierwszym okresie działania telefonu zaufania 116 111 dzieci i młodzież będą mogli korzystać z niego od poniedziałku do piątku w godzinach 12.00 - 20.00. Grupa numerów 116 (tj. 116 000 - numer interwencyjny w sprawie zaginionych dzieci, 116 111 - telefon zaufania dla dzieci i młodzieży, 116 123 - telefon wsparcia emocjonalnego dla dorosłych) - to grupa ogólnoeuropejskich bezpłatnych linii telefonicznych o charakterze społecznym stworzonych z inicjatywy Komisji Europejskiej. Telefon Zaufania dla Dzieci i Młodzieży 116 111 to pierwsza linia z tej grupy uruchomiona w Polsce, przy wsparciu Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji oraz Prezesa Urzędu Komunikacji Elektronicznej. Numer został przydzielony w 14 krajach UE. Polska jest piątym krajem członkowskim, w którym pod numerem 116 111 działa telefon zaufania dla dzieci i młodzieży. Linia uruchomiona została do tej pory w Czechach, Rumunii, na Słowacji, i na Węgrzech. Kampania promocyjna Telefonu Zaufania dla Dzieci i Młodzieży 116 111, która rozpocznie się w grudniu tego roku, prowadzona będzie przez Fundację Dzieci Niczyje we współpracy z resortami edukacji, polityki społecznej i spraw wewnętrznych oraz mediami i innymi organizacjami pozarządowymi.
Oficjalne źródło: Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji