We wtorek 13 stycznia br. podsekretarz stanu w Ministerstwie Sprawiedliwości Monika Zbrojewska (fot.) podpisała porozumienie w sprawie realizacji Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój 2014-2020 pomiędzy Ministerstwem Infrastruktury i Rozwoju i Ministerstwem Sprawiedliwości. MS ma wykonywać zadania Instytucji Pośredniczącej w tym programie.
POWER (Program Operacyjny Wiedza Edukacja Rozwój 2014-2020) został zatwierdzony 17 grudnia 2014 r. przez Komisję Europejską. Resort sprawiedliwości będzie w ramach tego programu odpowiedzialny za Działania 2.17: Skuteczny wymiar sprawiedliwości w ramach II Osi priorytetowej Programu, tj. Efektywnych polityk publicznych dla rynku pracy, gospodarki i edukacji.
Czytaj: Prawnicy: należy zmienić organizację pracy sądów>>>

Cele dla wymiaru sprawiedliwości, ukierunkowane na budowę zaufania społecznego, zostały przyjęte w oparciu o podpisaną w lutym 2014 r. Strategię Modernizacji przestrzeni sprawiedliwości w Polsce na lata 2014-2020. Obejmują one wspieranie rozwoju wymiaru sprawiedliwości, w tym, m.in. usprawnienie procesów zarządzania i komunikacji w sądownictwie i prokuraturze.

Jak informuje resort sprawiedliwości, do realizacji celów przewidziane zostały następujące typy projektów:
1.    szkolenia dla sędziów, urzędników i innych pracowników zatrudnionych w sądach powszechnych, prokuratorów, urzędników i innych pracowników powszechnych jednostek organizacyjnych prokuratury oraz Ministerstwa Sprawiedliwości wspierające wdrażanie modeli zarządzania zasobami ludzkimi, finansami, informacją i komunikacją, świadczenie usług informatycznych, a także kontroli zarządczej oraz obsługi interesanta,
2.    wprowadzenie modelu zarządzania finansami jednostek organizacyjnych prokuratury opartego o budżetowanie procesów i rezultatów,
3.    opracowanie metodyki zarządzania określonymi kategoriami spraw celem wsparcia prokuratora na etapie postępowania przygotowawczego i sądowego,
4.    opracowanie standardów pracy kadry administracyjnej prokuratury – system oceny okresowej oraz opisu i wartościowania stanowisk,
5.    opracowanie narzędzia badającego wpływ zmian legislacyjnych na praktykę sądową i prokuratorską oraz określanie potrzeb szkoleniowych,
6.    utworzenie i rozwój centrów usług w zakresie zarządzania finansami i kadrami, zarządzania usługami oraz zarządzania informatyką w sądownictwie powszechnym,
7.    wdrożenie standardów i procedur obsługi interesanta w sądownictwie powszechnym,
8.    wdrożenie standardów i procedur biur podawczych w jednostkach organizacyjnych prokuratury,
9.    utworzenie i rozwój Biur Obsługi Interesanta w sądach,
10.    szkolenia oraz studia podyplomowe dla sędziów, urzędników i innych pracowników zatrudnionych w sądach powszechnych, prokuratorów, urzędników i innych pracowników powszechnych jednostek organizacyjnych prokuratury z zakresu prawa gospodarczego, mediacji w sprawach gospodarczych, informatyki śledczej, ochrony konsumenta, zwalczania i zapobiegania przestępczości gospodarczej i skarbowej, prawa dotyczącego własności intelektualnej, prawa upadłościowego,
11.    utworzenie i modernizacja centralnych rejestrów sądowych,
12.    tworzenie Centrów Mediacji i Arbitrażu oraz standaryzacja działania już istniejących Centrów,
13.    utworzenie i wsparcie funkcjonowania platformy cyfrowej ds. alternatywnego rozwiązywania sporów konsumenckich,
14.    uruchomienie i wsparcie funkcjonowania punktu kontaktowego ds. alternatywnego rozwiązywania sporów konsumenckich,
15.    szkolenia dla uczestników systemu alternatywnego rozwiązywania sporów konsumenckich z zakresu obsługi platformy cyfrowej ds. ADR, nowych regulacji prawnych dot. ADR, obsługi internetowego systemu rozstrzygania sporów. 

ID produktu: 40435748 Rok wydania: 2014
Autor: Artur Rycak
Więcej: Zatrudnianie pracowników sądów z perspektywy prawa pracy i zarządzania>>>

Z opublikowanego we wtorek komunikatu wynika, że beneficjentami środków są m.in. Ministerstwo Sprawiedliwości, Ministerstwo Gospodarki, Prokuratura Generalna, Krajowa Szkoła Sądownictwa i Prokuratury, sądy powszechne oraz Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów.

Czytaj: Menedżerskie zarządzanie w sądach może się nie udać>>>