Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji przygotowało projekt rozporządzenia zmieniającego rozporządzenie z dnia 17 listopada 2003 r. w sprawie wykroczeń, za które strażnicy straży gminnych są uprawnieni do nakładania grzywien w drodze mandatu karnego (Dz. U. Nr 208, poz. 2026, z późn. zm.).
Potrzeba zmiany podyktowana jest także zasadą ekonomii postępowania w sprawach o wykroczenia, w których wystarczającą reakcją może być nałożenie grzywny w drodze mandatu karnego. Projektowana zmiana ma na celu odformalizowanie czynności wyjaśniających w sprawach o wykroczenia, a w konsekwencji zmniejszenie liczby spraw kierowanych do sądów. Istotnym jest, że umożliwienie strażnikom gminnym (miejskim) prowadzenia postępowania mandatowego w reakcji na niektóre wykroczenia zakłócające porządek publiczny, stanowi gwarancję szybkiego i skutecznego działania organów odpowiedzialnych za utrzymanie porządku publicznego.
W rezultacie strażnicy gminni (miejscy) mają być uprawnieni do nakładania grzywien w drodze mandatu karnego również za wykroczenia polegające m.in. na:
1. demonstracyjnym okazywaniu w miejscach publicznych lekceważenia Narodu Polskiego, Rzeczypospolitej Polskiej lub jej konstytucyjnych organów,
2. przeszkadzaniu lub usiłowaniu przeszkodzenia w zorganizowaniu lub przebiegu niezakazanego zgromadzenia,
3. zwołaniu zgromadzenia bez wymaganego zawiadomienia albo przewodniczeniu takiemu zgromadzeniu lub zgromadzeniu zakazanego,
4. przewodniczeniu zgromadzeniu po rozwiązaniu go przez przewodniczącego lub przedstawiciela organu gminy,
5. bezprawnym zajmowaniu lub wzbranianiu się opuszczenia miejsca, którym inna osoba lub organizacja prawnie rozporządza jako zwołujący lub przewodniczący zgromadzenia,
6. organizowaniu lub przeprowadzaniu publicznych zbiórek ofiar bez wymaganego zezwolenia lub wbrew jego warunkom,
7. nieudzielaniu informacji co do m.in. tożsamości, obywatelstwa, zawodu, miejsca zamieszkania czy zatrudnienia, jak również odmawianiu okazania dokumentów, na podstawie których można ustalić tożsamość legitymowanej osoby,
8. wprowadzaniu w błąd instytucji użyteczności publicznej albo innych organów ochrony bezpieczeństwa, porządku publicznego lub zdrowia poprzez wywoływanie niepotrzebnych czynności fałszywym alarmem, informacją lub innym sposobem,
9. wywołaniu konkretnego stanu niebezpieczeństwa powodziowego,
10 utrudnianiu prowadzenia działań ratowniczych, a w szczególności utrudnianiu dojazdu do obiektów zagrożonych jednostkom ochrony przeciwpożarowej prowadzącym działania ratownicze,
11. przekroczeniu przez kierującego pojazdem dopuszczalnej prędkości,
12. niewskazaniu osoby, której powierzyło się pojazd do kierowania lub używania w oznaczonym czasie,
13. naruszaniu dobra małoletnich do lat 7 albo innych osób niezdolnych rozpoznać lub obronić się przed niebezpieczeństwem poprzez dopuszczenie tych osób do przebywania w okolicznościach niebezpiecznych dla zdrowia człowieka,
14. zanieczyszczaniu wody służącej do picia lub pojenia zwierząt, znajdującej się poza urządzeniami przeznaczonymi do zaopatrywania ludności w wodę,
15. podejmowaniu zadań przewodnika turystycznego lub pilota wycieczek i wprowadzeniu w błąd co do posiadanych uprawnień w tym zakresie,
16. wyrzucania odpadów komunalnych na nienależący do wyrzucającego grunt polny,
17. prowadzeniu bez zezwolenia działalności odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości, opróżniania zbiorników bezodpływowych i transportu nieczystości ciekłych, ochrony przed bezdomnymi zwierzętami, prowadzenia schronisk dla bezdomnych zwierząt, a także grzebowisk i spalarni zwłok zwierzęcych i ich części,
18. niezapewnianiu przez właścicieli nieruchomości utrzymania czystości i porządku przez wyposażenie nieruchomości w urządzenia służące do zbierania odpadów komunalnych oraz utrzymywanie tych urządzeń w odpowiednim stanie sanitarnym, porządkowym i technicznym,
19. niezapewnianiu przez właścicieli nieruchomości utrzymania czystości i porządku przez przyłączenie nieruchomości do istniejącej sieci kanalizacyjnej lub, w przypadku gdy budowa sieci kanalizacyjnej jest technicznie lub ekonomicznie nieuzasadniona, wyposażenie nieruchomości w zbiornik bezodpływowy nieczystości ciekłych lub w przydomową oczyszczalnię ścieków bytowych, spełniające wymagania określone w przepisach odrębnych; przyłączenie nieruchomości do sieci kanalizacyjnej nie jest obowiązkowe, jeżeli nieruchomość jest wyposażona w przydomową oczyszczalnię ścieków spełniającą wymagania określone w przepisach odrębnych,
20. niezapewnianiu przez właścicieli nieruchomości utrzymania czystości i porządku przez zbieranie powstałych na terenie nieruchomości odpadów komunalnych zgodnie z wymaganiami określonymi w regulaminie utrzymania czystości i porządku na terenie gminy,
21. niezapewnianiu przez właścicieli nieruchomości utrzymania czystości i porządku przez gromadzenie nieczystości ciekłych w zbiornikach bezodpływowych,
22. niezapewnianiu przez właścicieli nieruchomości utrzymania czystości i porządku przez pozbywanie się zebranych na terenie nieruchomości odpadów komunalnych oraz nieczystości ciekłych w sposób zgodny z przepisami ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach i przepisami odrębnymi,
23. niezapewnianiu przez właścicieli nieruchomości utrzymania czystości i porządku przez uprzątnięcie błota, śniegu, lodu i innych zanieczyszczeń z chodników położonych wzdłuż nieruchomości, przy czym za taki chodnik uznaje się wydzieloną część drogi publicznej służącą dla ruchu pieszego położoną bezpośrednio przy granicy nieruchomości; właściciel nieruchomości nie jest obowiązany do uprzątnięcia chodnika, na którym jest dopuszczony płatny postój lub parkowanie pojazdów samochodowych,
24. używaniu instalacji lub urządzeń nagłaśniających na publicznie dostępnych terenach miast, terenach zabudowanych oraz na terenach przeznaczonych na cele rekreacyjno – wypoczynkowe w zakresie wykraczającym poza ustanowione przez rady gminy ograniczenia dotyczące czasu funkcjonowania instalacji lub korzystania z urządzeń, z których emitowany hałas może negatywnie oddziaływać na środowisko,
25. naruszeniu obowiązku posiadania w pojeździe dokumentów wymaganych w publicznym transporcie drogowym, w zakresie określonym w art. 45 ust. 1 ustawy o publicznym transporcie zbiorowym,
26. naklejaniu i umieszczaniu plakatów i haseł wyborczych w miejscach niedozwolonych;
27. umieszczaniu zużytych baterii i zużytych akumulatorów razem z innymi odpadami w tym samym pojemniku.
Projekt rozporządzenia został skierowany do Rządowego Centrum Legislacji z wnioskiem o zwolnienie z obowiązku rozpatrzenia przez Komisję Prawniczą.
Na podstawie: www.mswia.gov.pl, stan z dnia 10 lutego 2011 r.
Artykuł pochodzi z Serwisu Samorządowego www.lex.pl/samorzad