Strefy Kiss & Fly (ang. Całuj i Leć), czyli krótkiego, darmowego postoju, funkcjonują na wielu lotniskach. Szczegółowe zasady korzystania z tych miejsc w tym czas parkowania i liczba bezpłatnych wjazdów różnią się w zależności od portu. Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów sprawdził, na których lotniskach istnieją takie strefy i jakie są tam regulaminy.
- Najmniej korzystne zasady dotyczące krótkich postojów panują na lotniskach w: Modlinie, Katowicach, Krakowie i Warszawie. Dlatego chcemy sprawdzić, czy te porty lotnicze mogą wykorzystywać swoją pozycję rynkową i działać na niekorzyść innych przedsiębiorców. Ich praktyki mogą wywoływać negatywnie skutki dla konsumentów, którzy chcą odwieźć na lotnisku lub odebrać bliskich, czy znajomych. Co istotne, jest to na razie postępowanie wyjaśniające, czyli prowadzone w sprawie, a nie przeciwko przedsiębiorcom – mówi prezes UOKiK, Marek Niechciał.
Według UOKiK, na praktykach lotnisk mogą najbardziej ucierpieć podmioty prowadzące pobliskie parkingi. Ważnym elementem ich działalności jest przywóz i odbiór pasażerów do portu lotniczego. Oznacza to konieczność wielokrotnego wjazdu do strefy Kiss & Fly. Jednym z wątków postępowania będzie zatem sprawdzenie, czy limity bezpłatnych wjazdów i związane z nimi późniejsze opłaty nie powodują wyeliminowania z rynku tych przedsiębiorców.
Obecne zasady korzystania ze stref Kiss & Fly na czterech lotniskach:
- Port Lotniczy Warszawa-Modlin. Bezpłatne parkowanie do 10 minut, dwa razy w ciągu doby. Trzeci i kolejny wjazd kosztuje w sumie 25 zł.
- Międzynarodowy Port Lotniczy Katowice. Brak możliwości bezpłatnego wjazdu, koszt wynosi każdorazowo 5 zł.
- Kraków Airport. Darmowy pobyt w strefie do 10 minut, maksymalnie 40 minut w ciągu dnia. Później 10 zł za każde rozpoczęte 10 minut.
- Lotnisko Chopina w Warszawie. Darmowe parkowanie do 7 minut, od 7 do 15 minut - 30 zł, potem dodatkowa złotówka za każdą minutę. Limit pięciu bezpłatnych wjazdów w ciągu doby, od szóstego – 5 zł za każdy.
Prawo konkurencji. 25 lat>>
UOKiK: System "Całuj i leć" może szkodzić konkurencji
Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów sprawdzi, czy zasady parkowania w strefach Kiss Fly nie naruszają reguł konkurencji. Rozpoczęły się cztery postępowania wyjaśniające dotyczące praktyk zarządców lotnisk w Warszawie, Modlinie, Krakowie i Katowicach. UOKiK sprawdza, czy nie uderzy to w firmy prowadzące parkingi.