Matras to ogólnopolska sieć księgarni, która prowadzi również sklep internetowy. Wyrok sądu dotyczy decyzji UOKiK z grudnia 2012 r. Urząd stwierdził wówczas że w regulaminie sklepu internetowego Matras znalazły się niezgodne z prawem i niekorzystne dla konsumentów postanowienia. Firma zastrzegała m.in., że konsument, który zawarł umowę na odległość i zdecydował się na odebranie towaru w stacjonarnej księgarni Matras, mógł zrezygnować wyłącznie na miejscu w trakcie odbioru. Tymczasem, zgodnie z prawem, kupując w sklepie internetowym konsument ma prawo odstąpić od umowy ciągu 10 dni. Nie ma przy tym znaczenia czy przesyłka zostanie dostarczona pocztą, czy odbiór towaru następuje w lokalu przedsiębiorcy. W opinii Urzędu, w rezultacie praktyk spółki Matras konsument mógłby zrezygnować z przysługującego mu prawa odstąpienia od umowy.
Sąd podzielił stanowisko UOKiK i utrzymał kary pieniężne w łącznej wysokości 452 664 zł. Wyrok SOKiK w Warszawie z 12 czerwca 2014 r. (XVII AmA 26/13) nie jest prawomocny, przedsiębiorcy przysługuje apelacja.
UOKiK: sąd potwierdził karę dla księgarni Matras
Prawo do odstąpienia od umowy zawartej na odległość przysługuje konsumentom także wtedy, gdy odbierają oni zakupiony towar w sklepie stacjonarnym - stwierdził UOKiK i ukarał spółkę. Sąd Ochrony Konkurencji i Konsumentów zgodził się ze stanowiskiem UOKiK.