Z decyzji prezesa UOKiK wynika, że aktualni klienci mają miesiąc na zgłoszenie się do spółki po bezprawnie pobrane opłaty, natomiast byli abonenci - trzy miesiące.
Inea jest operatorem telekomunikacyjnym działającym w woj. wielkopolskim. W czerwcu 2015 roku Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK) wszczął postępowanie w sprawie stosowania przez spółkę praktyk naruszających zbiorowe interesy konsumentów. Sygnały o potencjalnych nieprawidłowościach zgłosił Powiatowy Rzecznik Konsumentów w Poznaniu.
Postępowanie wykazało, że operator na przełomie 2014 i 2015 roku dwukrotnie jednostronnie zmienił umowy, podwyższając miesięczne opłaty za internet i telewizję. Podwyżki w wysokości od 0,9 do 7,5 zł dotyczyły zarówno kontraktów zawartych na czas oznaczony, jak i bezterminowych.
UOKiK przypomina, że aby dokonanie przez przedsiębiorcę jednostronnej zmiany warunków umowy było prawidłowe, konieczne jest zawarcie w jej treści odpowiedniej klauzuli modyfikacyjnej. Klauzula powinna jasno i precyzyjnie wskazywać, w jakich sytuacjach możliwe będzie wprowadzenie takiej zmiany w umowie. Co ważne, w przypadku umów zawartych na czas oznaczony, jednostronna modyfikacja nie powinna (poza przypadkami o wyjątkowym charakterze, niezależnymi od przedsiębiorcy) dotyczyć istotnych elementów umowy (np. ceny). Konsument, zawierając umowę na czas oznaczony, ma prawo do realizacji umowy na niezmienionych warunkach do końca ustalonego czasu jej obowiązywania.
W związku z tym, że spółka zobowiązała się do zwrotu bezprawnie pobranych opłat, UOKiK przyjął zaproponowane przez Inea rozwiązania, umożliwiające szybkie usunięcie niekorzystnych praktyk.
- Wydanie decyzji zobowiązującej było możliwe dzięki współpracy ze spółką, która już w trakcie postępowania dobrowolnie zobowiązała się do zmiany praktyki. Konsumenci odzyskają różnicę między wysokością opłat obowiązującą przed i po wprowadzeniu modyfikacji – mówi Marek Niechciał prezes UOKiK.
Spółka ma obowiązek poinformować aktualnych klientów o decyzji Prezesa UOKiK poprzez indywidualnie skierowane komunikaty, natomiast swoich byłych abonentów poprzez ogłoszenie na stronie www.inea.pl. Szczegółowe zasady zwrotu pieniędzy dotychczasowym i byłym abonentom określa decyzja prezesa UOKiK.