Jak informuje Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów, porozumienie dotyczyło sprzętu i akcesoriów narciarskich marki Nordica. Fordex jest ich wyłącznym dystrybutorem w Polsce, a Intersport jednym ze sprzedawców detalicznych.
Z informacji zgromadzonych przez UOKiK wynika, że przedsiębiorcy ustalali minimalne ceny sprzedaży sprzętu w sklepach Intersport. Oznaczało to, że konsumenci nie mogli w nich kupić taniej sprzętu i akcesoriów Nordica. Wspólne uzgodnienia dokonywane były m.in. ustnie, na targach sprzętu sportowego w Monachium, a także drogą mejlową.
Zmowa trwała co najmniej pięć lat, od 2007 do 2012 roku. UOKiK uzyskał informacje o zmowie m.in. po przeszukaniu w siedzibie jednego z przedsiębiorców, a także od samej spółki Intersport, która zdecydowała się na współpracę z UOKiK w ramach programu łagodzenia kar (leniency). Umożliwia on przedsiębiorcy, który jako pierwszy z uczestników zmowy dostarczy Urzędowi dowody na istnienie antykonkurencyjnego porozumienia, nawet całkowite zwolnienie z sankcji pieniężnej, o ile nie nakłaniał on innych przedsiębiorców do uczestnictwa w porozumieniu i zaprzestał niedozwolonych działań.
Tak było w przypadku Intersport, dlatego UOKiK nie nałożył na spółkę sankcji pieniężnej, która wyniosłaby ponad 312 tys. zł – gdyby spółka nie skorzystała z programu leniency. Natomiast Fordex otrzymał karę finansową w wysokości ponad 72 tys. zł (72 344,67 zł). Decyzja nie jest prawomocna. Przysługuje od niej odwołanie do Sądu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.
- Decyzja pokazuje, że zgłoszenie się do UOKiK i poinformowanie nas o udziale w zmowie może przynieść realne korzyści finansowe. Odpowiedzi na wszystkie pytania – nawet anonimowe – dotyczące programu łagodzenia kar udzielają prawnicy UOKiK pod numerem telefonu: 22 55 60 555 – mówi prezes UOKiK Marek Niechciał.