Spółka Bona-Polska jest krajowym dystrybutorem produktów szwedzkiego koncernu Bona – środków przeznaczonych do konstruowania, obróbki i konserwacji podłóg drewnianych, m.in. klejów, lakierów, olejów, czy specjalistycznych maszyn do konserwacji drewna.
Postępowanie UOKiK przeciwko spółce zostało wszczęte w grudniu 2012 r. W jego trakcie ustalono, że w latach 2000-2012 zawierała ona ze swoimi dystrybutorami umowy ograniczające konkurencję. Nakazywały one m.in. stosowanie cen sztywnych, a także stawek minimalnych przez sprzedawców detalicznych oraz hurtowników.
UOKiK przypomina, że prawo antymonopolowe zakazuje tego typu porozumień. Skutki zmowy odczuli odbiorcy produktów Bona-Polska, w tym konsumenci, którzy nie mogli kupić ich taniej niż po narzuconych odgórnie cenach. Warto podkreślić, że zdarzały się przypadki, kiedy spółka kontrolowała stosowanie ustalonych stawek, grożąc utratą rabatów sprzedawcom, którzy chcieli oferować produkty taniej.
Przeprowadzone postępowanie wykazało również, że Bona-Polska od 2003 do 2012 r. dokonała podziału rynku. W umowach zawieranych przez spółkę z dystrybutorami zakazywano dystrybutorom sprzedaży na terenach, na których działali inni sprzedawcy. Takie generalne ograniczenie terytoriów, na których przedsiębiorcy dystrybuujący określone produkty mogą je sprzedawać jest zakazane. Podobnie jak w przypadku cen odsprzedaży Bona-Polska kontrolowała przestrzeganie tych ustaleń, a przedsiębiorcy, którzy nie chcieli się do nich stosować, mogli stracić upusty.
Za praktyki ograniczające konkurencję spółka Bona-Polska została ukarana sankcją finansową w wysokości prawie 82 tys. zł (81 287, 88 zł). Decyzja jest ostateczna, przedsiębiorca zapłacił nałożoną karę finansową.