Grupa robocza ds. ochrony osób fizycznych w zakresie przetwarzania danych osobowych, zwana w skrócie Grupą Roboczą Art. 29, powołana została na mocy art. 29 Dyrektywy 95/46/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 24 października 1995 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w zakresie przetwarzania danych osobowych i swobodnego przepływu tych danych jako niezależny podmiot o charakterze doradczym.
W przyjętym w końcu lutego stanowisku Grupa Robocza przedstawia praktyczne wskazówki dla legislatorów na poziomie krajowym, jak i na poziomie unijnym, które powinny zostać uwzględnione w trakcie prac nad nowymi aktami prawnymi  lub zmianami już istniejących aktów prawnych związanych przede wszystkich z kontrolami granicznymi i działaniami służb policyjnych, zwracając przede wszystkim uwagę na istniejące orzecznictwo oraz doświadczenia członków Grupy Roboczej Art. 29. Odbiorcami opinii powinny być wszystkie organy do których skierowany jest projekt Dyrektywy w sprawie ochrony osób fizycznych w zakresie przetwarzania danych osobowych przez organy egzekwowania prawa oraz organy wskazane w rozdziale V Traktatu o Funkcjonowaniu Unii Europejskiej.
Jak przypomina Grupa Robocza, na poziomie europejskim zasady niezbędności i proporcjonalności wyewoluowały z orzecznictwa Europejskiego Trybunału Praw Człowieka dotyczącego stosowania art. 8 Europejskiej Konwencji o ochronie praw człowieka i podstawowych wolności, który wprowadził prawa do poszanowania życia prywatnego i rodzinnego. W związku z tym w opinii przedstawiono orzecznictwo Europejskiego Trybunału Praw Człowieka, doświadczenia praktyczne niektórych członków Grupy, a także praktyczne wskazówki i wymogi, które powinny zostać wzięte pod uwagę przy tworzeniu nowych aktów prawnych.
W szczególności zwrócono uwagę na konieczność:
•    wskazania właściwej podstawy prawnej wprowadzenia danego środka, w szczególności w kontekście Art. 8 (2) Europejskiej Konwencji Praw Człowieka;
•    analizy specyfiki danego problemu, które ma być rozwiązany tj. powagę tematu, kontekst kulturalny i socjalny;
•    uzasadnienia wprowadzenia danego środka, co jest powiązane m.in. z kwestią retencji danych, ograniczonym zakresem zbierania danych oraz jakością danych;
•    przedstawienia wystarczających dowodów uzasadniających wybór danego środka.
 

Plik w formacie .pdf [606 kB] Opinia 1/2014 w sprawie zastosowania koncepcji niezbędności i proporcjonalności oraz ochrony danych w sektorze egzekwowania prawa (wersja angielska)