To efekt unijnych przepisów o tzw. punktach kontaktowych, które od dwóch tygodni obowiązują w Polsce. Zobowiązują one państwa członkowskie do wymiany informacji o kierowcach, którzy popełnili wykroczenie, np. zostali przyłapani przez fotoradar.
Polski punkt kontaktowy, który ma udzielać takich informacji zagranicznym policjom, w ciągu dwóch tygodni już przeżył prawdziwy boom.
– To bardzo dużo jak na tak krótki czas – ocenia prof. Ryszard Stefański z Uczelni Łazarskiego. Mówi też, że być może niektóre państwa czekały, aż w Polsce punkt ruszy, i gromadziły zapytania. Teraz upominają się o dane. Kiedy je dostaną, wyślą wezwania, a potem mandaty. Jeżeli kierowca nie zapłaci, zagraniczny sąd orzeknie grzywnę, a tę ściągnie polski komornik. Więcej: Rzeczpospolita>>>
Unijne policje już pytają o polskich kierowców
Policje drogowe z państw UE nie mają już problemów z dotarciem do polskich piratów drogowych. 624 razy w ciągu dwóch tygodni pytały o dane polskich kierowców, którzy złamali prawo.