Głównym celem projektowanego rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady jest przyspieszenie procesu normalizacyjnego na poziomie unijnym oraz poprawa metod wypracowywania norm. Wskutek braku norm europejskich, które nadążałyby za postępem technicznym, producenci nie mogą korzystać z domniemania zgodności z wymaganiami zasadniczymi (w ramach obowiązkowej oceny zgodności wyrobów).
Zdaniem KE szczególnie konieczne jest jej rozszerzenie procedury normalizacyjnej na sferę usług. Należy także umożliwić zakwalifikowanie specyfikacji technicznych przygotowywanych przez prywatne konsorcja jako wspólnych na gruncie prawa zamówień publicznych, co proponuje Komisja Europejska.
Unijne propozycje pozytywnie ocenia PKPP Lewiatan. Eksperci tej organizacji podkreślają, że istotną wadą obecnego systemu normalizacji jest niewielkie znaczenie norm europejskich w technikach informatycznych. Wskutek tego, bardzo ograniczone są możliwości korzystania z norm np. przy udzielaniu zamówień publicznych. Dyrektywa 20004/18/WE o zamówieniach publicznych tylko wyjątkowo dopuszcza bowiem posługiwanie się dokumentami technicznymi przygotowywanymi poza organizacjami normalizacyjnymi.
Ponieważ normy będą odgrywały coraz większą rolę w nowoczesnej gospodarce, propozycja rozporządzenia ma w ocenie Komisji Europejskiej przyczynić się do ułatwienia ich stosowania. Innym ważnym celem projektu jest znalezienie równowagi pomiędzy europejskimi, krajowymi i międzynarodowymi systemami normalizacyjnymi. Wzrost roli normalizacji przyczyni się do podniesienia konkurencyjności gospodarki europejskiej, a także wesprze upowszechnienie technik informatycznych w administracji publicznej czy ochronie zdrowia.
Komisja Europejska zwraca uwagę, że władze publiczne powinny w jak największym stopniu korzystać z norm. Tymczasem, obecnie specyfikacje techniczne w dziedzinie technik informatycznych często zostały wypracowane przez podmioty, które nie są wymienione w dyrektywach o zamówieniach publicznych (dyrektywa 2004/17/WE i 2004/18/WE). To oznacza, że takie dokumenty techniczne zamawiający mogą stosować tylko wyjątkowo. W efekcie, racjonalne udzielanie zamówień publicznych w dziedzinie informatyki jest utrudnione.
- Dzięki nowym rozwiązaniom zmniejszy się także skala rozbieżności między normami poszczególnych krajów UE, co pogłębi integrację na jednolitym rynku. Normy przysłużą się także zwiększeniu interoperacyjności sieci informatycznych, a nawet wzmocnieniu ochrony konsumentów i ochrony środowiska naturalnego - czytamy w opinii PKPP Lewiatan.
Przedmiotem projektowanego rozporządzenia jest tylko współpraca pomiędzy europejskimi organizacjami normalizacyjnymi, Komisją Europejską i organizacjami krajowymi. Nie przewiduje się ingerencji w krajowe systemy normalizacyjne. Uregulowanie współpracy pomiędzy krajowymi organizacjami normalizacyjnymi ma na celu uniknięcia sprzeczności pomiędzy krajowymi normami. W ramach europejskich organizacji wzmocniona zostanie reprezentacja małych i średnich przedsiębiorstw oraz innych interesariuszy.
- Bardzo potrzebnym rozwiązaniem projektu rozporządzenia jest rozszerzenie europejskiego systemu normalizacyjnego na usługi - stwierdza w swojej opinii PKPP Lewiatan. Eksperci tej organizacji zwracają też uwagę na to, że projektowane rozporządzenie wprowadzi także zmiany w finansowaniu normalizacji europejskiej. Nowe reguły finansowania działalności normalizacyjnej z budżetu UE będą bardziej elastyczne i będą umożliwiały finansowanie w szerszym zakresie, niż to jest obecnie.
Unia chce usprawnić normalizację
Obecny kształt normalizacji europejskiej jest niezadowalający, procedury są zbyt powolne i nie nadążąją za postępem technicznym. Tak uważa Komisja Europejska, która proponuje przygotowanie nowego ogólnego rozporządzenia o normalizacji europejskiej.