Sytuacje te zostały wymienione w ustawie o podatku od towarów i usług. - Zgodnie z ustawą z 11 marca 2004 roku, podatnik powinien zwrócić ulgę, jeśli: w okresie 3 lat od dnia rozpoczęcia ewidencjonowania zaprzestanie używania kasy, nie dotrzyma terminu wykonania obowiązkowego przeglądu technicznego lub naruszy zasady dotyczące instalacji urządzenia rejestrującego - wyjaśnia Marcin Ciechowicz, kierownik serwisu w Polskim Centrum Kas Fiskalnych.
Czytaj: Kancelarie muszą już mieć kasy fiskalne>>>
Zaprzestanie używania kasy
Przerwanie użytkowania kasy fiskalnej może być związane nie tylko z zaprzestaniem działalności, ale także z otworzeniem likwidacji lub ogłoszeniem upadłości firmy. Sytuacja ta wystąpi również wtedy, gdy podatnik sprzeda przedsiębiorstwo lub zakład (oddział), a jego następna prawny nie będzie prowadził handlu na rzecz osób fizycznych. Jeżeli do któregokolwiek z wymienionych przypadków dojdzie w okresie 3 lat od dnia rozpoczęcia rejestrowania obrotu (data wprowadzenia urządzenia w tryb fiskalny), wystąpi bezwzględny obowiązek zwrócenia ulgi na zakup pierwszej kasy.
Innymi zasadami zostało objęte zawieszenie działalności gospodarczej. - Podatnik może wstrzymać funkcjonowanie swojej firmy na czas od 30 dni do 24 miesięcy. Dla ustalenia tego, czy powinien zwrócić odzyskaną kwotę, istotna będzie suma okresów stosowania kasy: przed zawieszeniem działalności i po jej wznowieniu. Jeśli czas ten wyniesie ponad 3 lata, otrzymaną ulgę można zachować - tłumaczy Ciechowicz.
Niewykonanie przeglądu technicznego urządzenia
Przeglądy techniczne kasy fiskalnej powinny być wykonywane nie rzadziej niż co dwa lata. Jednym z obowiązków podatnika, który prowadzi ewidencję przy zastosowaniu urządzenia rejestrującego, jest dotrzymanie tego terminu. Przeprowadzenie przeglądu technicznego należy zlecić firmie odpowiedzialnej za serwis kasy.
Konserwacja i ewentualna naprawa urządzenia zawsze da pewność, że umożliwia ono zgodne z przepisami rejestrowanie obrotu. Przegląd techniczny jest również ważny ze względu na refundację kosztów zakupu pierwszej kasy fiskalnej. Jeżeli nie zostanie wykonany w odpowiednim terminie, podatnik będzie musiał zwrócić ulgę.
ID produktu: 40443218 Rok wydania: 2015
Autor: Adam Bartosiewicz
Tytuł: Kasy fiskalne w 2015 i 2016 r. Pytania i odpowiedzi>>
Nieprawidłowe rozpoczęcie rejestrowania obrotu
Prawidłowa instalacja kasy fiskalnej wymaga wykonania szeregu czynności, które zostały opisane w Rozporządzeniu Ministra Finansów z 14 marca 2013 roku. Na początku podatnik powinien poinformować Urząd Skarbowy o planowanej liczbie urządzeń i miejscach ich stosowania (w przypadku mobilnego świadczenia usług, będzie to adres firmy). Zawiadomienia należy dokonać najpóźniej jeden dzień przed rozpoczęciem rejestrowania obrotu. Następnie kasa zostanie wprowadzona w tryb fiskalny przez uprawnionego do tego serwisanta. Później o fiskalizacji trzeba poinformować Urząd Skarbowy – w terminie do 7 dni od daty wykonania tej czynności.
- Przestrzeganie procedur dotyczących instalacji urządzenia umożliwia nie tylko terminowe rozpoczęcie ewidencji, ale także skorzystanie z ulgi na zakup pierwszej kasy. Niemniej jednak, jeśli podatnik odzyska część wydanej kwoty, a późniejsza kontrola wykaże nieprawidłowości, np. przy zgłoszeniu planowanej liczby urządzeń i miejsc ich stosowania, otrzymane pieniądze będzie trzeba zwrócić - podkreśla ekspert PCKF.