Wniosek dotyczący dyrektywy w sprawie utworzenia jednolitego europejskiego obszaru kolejowego polega na uproszczeniu i konsolidacji trzech obowiązujących dyrektyw wraz z wprowadzonymi do nich zmianami, które połączono w jeden spójny dokument.
Celem nowej dyrektywy jest również rozwiązanie najważniejszych kwestii problematycznych, które utrudniają sprawne funkcjonowanie rynku kolejowego. „Musimy zapewnić pasażerom i użytkownikom transportu kolejowego wyższą jakość usług, niezawodność, większy wybór oraz więcej nowatorskich rozwiązań. Niniejszy pakiet został opracowany z myślą o tych właśnie kwestiach. Moim głównym celem jest natomiast zwiększenie konkurencji na rynku pasażerskich i towarowych przewozów kolejowych. Przyniesie ono korzyści pasażerom, użytkownikom przewozów towarowych, producentom sprzętu kolejowego wysokiej jakości oraz będzie mieć pozytywny wpływ na środowisko”, podkreślił odpowiedzialny za transport wiceprzewodniczący Komisji Europejskiej Siim Kallas powiedział.
W projekcie dyrektywy skoncentrowano się na trzech kluczowych kwestiach. Pierwsza z nich to zagadnienia dotyczące konkurencji. Jednym z celów proponowanej dyrektywy jest zwiększenie konkurencji na rynku kolejowym poprzez stworzenie bardziej przejrzystych warunków dostępu do rynku oraz ułatwienie dostępu. Przykładowe działania w tej dziedzinie obejmują: wprowadzenie wymogu polegającego na ułatwieniu bądź nawet zagwarantowaniu dostępu do usług związanych z kolejowym przewozem osób i towarów, takich jak np. obiekty obsługi technicznej, dworce, punkty informacyjne dla pasażerów, kasy biletowe itd., ustanowienie jasnych zasad dotyczących konfliktów interesów oraz praktyk dyskryminacyjnych w sektorze kolejowym, a także wprowadzenie wymogu publikacji bardziej szczegółowych regulaminów sieci – dokumentów publikowanych corocznie, aby ewentualni nowi uczestnicy rynku mieli łatwy dostęp do informacji dotyczących właściwości dostępnej infrastruktury oraz warunków jej użytkowania.
Istotne znaczenie ma także wzmocnienie nadzoru regulacyjnego. Nowa dyrektywa wzmacnia uprawnienia krajowych organów regulacji sektora kolejowego. Przewidziano w niej m.in. następujące środki: wzmocnienie uprawnień krajowych organów regulacyjnych w dziedzinie usług związanych z transportem kolejowym, wprowadzenie wymogu niezależności krajowych organów regulacji sektora kolejowego od wszelkich innych organów publicznych, zwiększenie uprawnień krajowych organów regulacji sektora kolejowego oraz nałożenie na te organy obowiązku współpracy z ich odpowiednikami w innych krajach w przypadku wystąpienia kwestii o charakterze transgranicznym. Udoskonaleniu ulec mają również ramy dotyczące inwestycji publicznych i prywatnych. Celem nowych przepisów dotyczących finansowania infrastruktury i opłat za korzystanie z niej jest stworzenie zharmonizowanej architektury finansowej, która przyciągnie inwestorów.

Źródło: euractiv.pl