Jak pisze "Dziennik Gazeta Prawna", od początku roku Komisja Europejska sprawdza, czy unijne przepisy dotyczące ochrony konsumenckiej rzeczywiście pomagają dokonywać świadomych zakupów. W ramach tego ambitnego przedsięwzięcia urzędnicy analizują, jak funkcjonuje w praktyce sześć kluczowych dyrektyw z tego obszaru. Chodzi m.in. o dyrektywę dotyczącą nieuczciwych praktyk handlowych (2005/29/EC) oraz podawania cen produktów (98/6/EC).

– Uprawnienia konsumentów i obowiązki przedsiębiorców to obecnie puzzle porozrzucane po różnych, nakładających się na siebie aktach prawnych. Do sześciu podstawowych dyrektyw dochodzą bowiem jeszcze dyrektywy branżowe. A to powoduje, że zarówno właściciele sklepów, jak i kupujący po prostu się w tych regulacjach gubią – zauważa radca prawny Przemysław Rybicki, specjalista od prawa konsumenckiego z kancelarii Affre i Wspólnicy.

Dlatego Komisja Europejska doszła do wniosku, że należy bardziej ujednolicić przepisy obowiązujące w poszczególnych krajach członkowskich i stworzyć jeden spójny kodeks konsumencki, z którego zarówno przedsiębiorcy, jak i ich klienci mogli się łatwo dowiedzieć, jakie mają uprawnienia i obowiązki.

Źródło: Dziennik Gazeta Prawna / Autor: Emilia Świętochowska