Polska Izba Ubezpieczeń zorganizowała 27 września br. seminarium, którego celem było spopularyzowanie ubezpieczeń ochrony prawnej w Polsce.
Jak wskzasywali jego uczestnicy, zakres ubezpieczenia ochrony prawnej obejmuje koszt pomocy prawnej, w tym wynagrodzenie adwokata, radcy prawnego, koszty sądowe, koszty postępowania egzekucyjnego, koszty notarialne itp. Jednak w Polsce ubezpieczenie ochrony prawnej jest mało znanym produktem, oferowanym jako odrębne ubezpieczenie zaledwie przez kilka firm. O wiele częściej zakłady ubezpieczeń dołączają element ochrony prawnej do pakietu ubezpieczeń komunikacyjnych.
Program seminarium obejmował między innymi wystąpienia przedstawicieli korporacji prawnych, zawierające propozycje działań na rzecz upowszechnienia świadczenia usług prawnych oraz referaty, prezentujące niektóre zagadnienia prawne związane z tego typu ubezpieczeniami.
Uczestnicy konferencji zastanwaiali się, jak zachęcić Polaków do korzystania z tego rodzaju usług. – Można to robić poprzez sprzedawanie tego typu polis w pakiecie z innymi ubezpieczeniami, mozna też samodzielnie i w ten sposób zwiększyć dostęp do pomocy prawnej – mówił podczas konferencji Jan Grzegorz Prądzyński, prezes zarządu Polskiej Izby Ubezpieczeń. Z kolei Kalina Kluza-Cygan z Naczelnej Rady Adwokackiej przypomniała, że samorząd adwokacki próbował już promować ubezpieczenia ochrony prawnej. - Po organizowanych przez nas akcjach informacyjnych był pewien oddźwięk, jednak krótkotrwały - mówiła. I zapowiedziała, że w samorządzie adwokackim będą się teraz zastanawiać, jak skuteczniej przekonać do tego ubezpieczenia Polaków.
Ubezpieczenia prawne wciąż mało popularne
W zachodniej Europie z ubezpieczenia ochrony prawnej korzysta nawet 80 proc. osób, a w Niemczechjest to 86 proc. W Polsce ten rynek jest wciąż bardzo mały, a kampanie promujące takie ubezpieczenia przynoszą niewielkie efekty.