– Tylko niecałe 2 proc. ankietowanych partnerów zadeklarowało, że cały swój czas poświęca na bieżące administrowanie i zarządzanie firmą, a praktycznie wcale nie realizuje zleceń dla klientów, wynika wyraźnie z przeprowadzonej sondy – powiedziała Joanna Rossa, dyrektor segmentu w Wolters Kluwer Polska. Rekordziści poświęcają na to aż 800 godzin rocznie. Wyniki badania pokazały, że średnio partner zarządzający w kancelarii spędza na zarządzaniu i administrowaniu firmą 40 godzin miesięcznie.
Priorytetem są obroty w firmie
Najnowsze wyniki badań przeprowadzone przez Wolters Kluwer Polska skonfrontowaliśmy z raportem brytyjskiej firmy doradczej Altman Weil, która działa na rynku usług profesjonalnych. Według badania Altman Weil, 93 proc. ankietowanych partnerów zarządzających w firmach prawniczych na wyspach mówi, że utrzymuje bieżący kontakt z klientami. Jest to ich podstawowy obowiązek obok bieżącego zarządzania firmą. Ankietowani partnerzy w małych i średnich kancelariach 35 proc. swojego czasu poświęcają na zarządzanie firmą, 10 proc. na rozwój biznesu, a 45 proc. czasu na praktykę prawa. Wspomniane dane zmieniają się w zależności od wielkości kancelarii. W firmach gdzie zatrudnienie przekracza 100 prawników, zdecydowana większość ankietowanych partnerów poświęca ponad 70 proc. swojego czasu na bieżące zarządzanie kancelarią, a tylko 10 proc. czasu na doradztwo dla klientów.
Eksperci Altman Weil zapytali również partnerów zarządzających o ich priorytety w firmie. Dla większości ankietowanych najważniejsze są pieniądze i rentowność spółek, którymi zarządzają. Na kolejnym miejscu znalazło się planowanie strategiczne, misja kancelarii, a na końcu posiadanie wizji czytelnego przywództwa i sukcesji w firmie.
Mało popularne technologie
Z badania przeprowadzonego przez Wolters Kluwer Polska wynika równolegle, że jedynie w jednej trzeciej ankietowanych kancelarii są wdrożone specjalistyczne systemy informatyczne, które wspomagają i przyspieszają administrowanie finansami, kadrami i obiegiem dokumentów w firmie. Ponad 60 proc. ankietowanych prawników nie używa w swojej pracy technologii, które mogłoby usprawnić zarządzanie firmą, co według samych ankietowanych prawników opóźnia i komplikuje administrowanie kancelarią, a w efekcie powoduje dla firmy straty finansowe. W ekstremalnych przypadkach, w dużych firmach, może to być aż 500 tysięcy złotych rocznie. Pół miliona to w przeliczeniu na złotówki, suma dodatkowych godzin, które partnerzy mogliby sprzedać klientom, gdyby efektywnie gospodarowali swoim czasem w firmie.
Kancelarie, które zdecydowały się na zakup oprogramowania do zarządzania i analizy przepływów finansowych w firmie, zamówiły specjalne produkty szyte na miarę lub posiadają intuicyjne rozwiązania gotowe, z pudełka. - Kancelarie prawne podobnie jak każde inne przedsiębiorstwo podlegają regułom rynkowym i musimy stosować systemy informatyczne wspomagające zarządzanie kancelarią. Nasza Kancelaria korzysta z takich systemów, które pozwalają na zaoszczędzenia około 1/3 czasu pracy prawnika w codziennej pracy w firmie- mówi mec. Robert Mikulski, wspólnik w kancelarii Stopczyk & Mikulski.
Projekt badania wsparł Polski Związek Pracodawców Prawniczych, który skupia 19 największych na rynku kancelarii. - Wprowadzenie informatycznych systemów zarządzania ułatwi profesjonalizację standardów pracy w firmach prawniczych. Nasz Związek chce podejmować działania wpływające na rozwój rynku usług prawniczych. Dlatego angażujemy się w kampanie informacyjne, które mają na celu podniesienie standardów pracy w tym sektorze – mówi mec. Witold Daniłowicz, wspólnik zarządzający White & Case i prezes Polskiego Związku Pracodawców Prawniczych.