Jak mówił podczas tej imprezy Maciej Ślusarek, adwokat, wspólnik firmy prawniczej LSW Leśnodorski, Ślusarek i Wspólnicy zauważył, że kluczem dla zrozumienia tematu prywatności w dobie Big Data jest zagadnienie anonimowości. Zdaniem prawnika wprawdzie dane używane w systemach Big Data są zanonimizowane, niemniej połączenie ich z danymi niezanonimizowanymi pozwala niezwykle szybko na identyfikację osób, których dane anonimowe dotyczą. Jego zdaniem obecnie ani Europa, ani Ameryka nie mają dobrego pomysłu, jak chronić prywatność i wartości, które ona ze sobą niesie. - Musimy na nowo zdefiniować możliwy zakres udzielanej zgody na ingerencję w prywatność, gdyż konsumenci nie mają dostatecznej świadomości tego, jakie skutki mogą rodzić ich działania. Zwrócił także uwagę, że potencjalnie możliwa jest sytuacja, w której poprzez personalizację komunikaty trafiające do konsumentów, czytelników, wyborców zagrożą szerokiemu dostępowi do informacji, co może rodzić ogromne zagrożenia społeczne.
Czytaj: Klincz w internecie – wolność przeciw kontroli>>>
Uczestnicy panelu prowadzonego przez Wojciecha Borowskiego, prezesa McCANN Worldgroup, przewodniczącego Rady Nadzorczej SKM SAR podjęli próbę określenia biznesowych korzyści i społecznych zagrożeń z wykorzystywania Big Data. Zastanawiali się jaki model regulacji przyjąć wobec tego zagadnienia.
Agnieszka Kosik, prezes Mediacom zwróciła uwagę, że sami powinniśmy zastanawiać się nad tym, jaki rodzaj danych sami udostępniamy w internecie, powinniśmy być odpowiedzialnymi konsumentami usług internetowych. Jej zdaniem Big Data to wielkie źródło informacji, ale to dane opisujące przeszłość, ale nie dające oczywistych odpowiedzi na zjawiska przyszłe.
Igor Ostrowski, przewodniczący Rady ds. Cyfryzacji przy MAiC, partner w firmie prawniczej Dentons podkreślił, że aby w Polsce powstał sektor gospodarki powiązany z przetwarzaniem dużych zbiorów danych konieczne jest stworzenie infrastruktury, oraz zapewnienie kompetencji, czego aktualnie brakuje. - Jako społeczność globalna powinniśmy stworzyć nowe zasady chroniące prywatność, opierające się bardziej na rozwiązaniach logicznych, a nie geograficznych, bo taka jest natura usług internetowych. To jest ogromnym wyzwaniem dla regulatorów - mówił. Jego zdaniem osiągniemy konieczne w tym zakresie porozumienie, w związku z czym nie powinniśmy się obawiać o powstanie wielkiego brata.
Amy Gershkoff z eBay podkreśliła pozytywy, jakie płyną z szerokiego, demokratycznego dostępu do informacji. Jako przykład podała publiczny dostęp dla wszystkich użytkowników internetu do szczegółowych danych na temat produktów oferowanych klientom przez firmy. Stwierdziła, że Big Data to głównie dane, a od ludzkich umiejętności zależy, jak twórczo zostaną one wykorzystane.
****
EUROPEJSKIE FORUM NOWYCH IDEI to międzynarodowy kongres środowisk biznesowych z udziałem wybitnych przedstawicieli świata polityki, kultury, nauki i mediów. Organizowane jest od 2011 r. przez Konfederację Lewiatan we współpracy z BUSINESSEUROPE, Miastem Sopot oraz polskimi i międzynarodowymi firmami i instytucjami. Celem Forum jest wypracowywanie pomysłów na silną Europę i konkurencyjną gospodarkę, otwartą na trendy cywilizacyjne i technologiczne. Tegoroczna edycja EFNI odbywa się w dniach 1-3.10.2014 r. w Sopocie, a jej hasłem przewodnim jest pytanie: „Europa bezpieczna i konkurencyjna - realistyczny cel czy nieosiągalne marzenie? Perspektywa biznesu."
Społeczeństwo informacyjne musi zdefiniować zakres ingerencji w prywatność
Nie ma dziś na świece dobrego pomysłu, jak chronić prywatność i wartości, które ona ze sobą niesie, w zderzeniu z rozwojem technologii informatycznej uznali uczestnicy debaty zorganizowanej w minionym tygodniu w ramach Europejskiego Forum Nowych Idei w Sopocie.